К итайската автомобилна индустрия официално щампова своята доминация на световната сцена, след като Yangwang U9 Xtreme стана най-бързата серийна кола в света. Тя постигна рекорд от 496,22 км/ч, макар и не официално.
Но това не беше случайно. От показаното от компанията стана видно, че U9 Xtreme не постигна реалната максимална скорост, на която е способен. Електрическият хиперавтомобил почти със сигурност ще атакува митичните 500 км/ч за официалния си опит.
Дори и в момента, U9 Xtreme си е…екстремен автомобил. TopGear ни споделят 10 факта, които всеки автомобилен фен трябва да знае за новия колос.
U9 Xtreme е изграден на платформата е4 на BYD. Той развива 3000 к.с. от четири електромотора. Всеки от тях може да се развърта до 30 000 об/мин. Мощта е над двойно по-голяма спрямо „стандартния“ U9. А съотношението мощност спрямо тегло е внушителните 1234 к.с. на тон.
Колата не е само брутална мощ. Тя използва и модерни технологии и постижения на аерокосмическата индустрия. Например в електромоторите има статор, който използва най-тънката силиконова стомана в серийно производство. Тя е с дебелина едва 0,1 мм. Роторът пък е подсилен, както и алуминиевият корпус на електродвигателя.
Както винаги, хиперколите дават началото на много технологии, които един ден ще достигнат масовите автомобили. U9 Xtreme е първата серийна кола с 1200V архитектура от ново поколение. Може да се справя с до 1000А ток – колкото някои модерни електрически локомотиви.
Друга новост е в батерията. Тя се казва Blade Battery и е дело на BYD. Използва литиево-железен фосфат, който е с по-голяма енергийна плътност – 170% повече спрямо традиционна 800V система. Позволява разреждане с 10 пъти по-голяма скорост, т.е. поддържа много по-големи мощности.
Новата 1200V архитектура позволява и по-ефективно презареждане. Тя намалява генерирането на топлина с 67%. Освен това има и по-висока рекуперация – над 700kW, което намалява стреса за механичните спирачки. И може да поддържа висока мощност дори и по-нисък заряд – над 2400 к.с. дори и при 20% заряд.
Платформата e4 има и независимо управление на въртящия момент на всеки от моторите. И това може да става в практически реално време и постоянно – над 100 пъти в секунда. Алгоритми преценяват кога и какви корекции да направят, за да се гарантира максимално сцепление и при най-високите скорости.
Но само въртящ момент не стига за добро сцепление. Важно е и окачването. При U9 Xtreme е новото DiSus-X Intelligent Body Control System. Тя позволява на колата да скача, но по-практичната ѝ функция е, че може да упражнява до 9kW двупосочно налягане на всяко колело и да прави до 500мм корекции в секунда.
Аеродинамиката също е на ниво, но някои неща не се променят. Сглобките на тестовата кола са облепени, за да се намали сцеплението. Но и без тях, специалният карбонов сплитер отпред гарантира стабилност, а големият спойлер от стандартната кола е заменен с по-малък. Колата тежи 2480 кг. – само 5 кг. повече от стандартния модел.
Друга промяна е при джантите. Те са 20-цолови, вместо 21-цолови. Гумите отпред са по-широки и са 325мм., колкото са и отзад. Те са полусликове от Giti и са специално подсилени за огромните скорости. Помислено е и за най-малките детайли, дори какъв да е лубрикантът, за да се намали приплъзването при резки спирания или ускорение.
И накрая – U9 Xtreme може още. Анализът на данните от скоростния пробег показват, че тестовият пилот Марк Басенг е могъл да задържи педала натиснат за още секунда и половина, достатъчни за още по-внушителен рекорд. Разбира се, никой не го вини. При такива скорости секунда и половина е едновременно цяла вечност и невъзможна да се прецени с просто око. Особено докато шофираш с 496 км/ч и знаеш, че си на все по-малко метри от завой.