Бизнес за $240 млрд. годишно, който китайците искат да контролират

Пламен Георгиев,
defaultimg

netinfo

К ои са основните доставчици на батерии за автомобили днес? Това са японската Panasonic, южно корейските Samsung и LG Chem, както и Gigafactory, която Panasonic и Tesla отвориха тази година. Някои от по-запознатите ще посочат още BYD, водещият в Китай производител на електромобили, който е и един от най-големите доставчици в света на батерии за тях.

Ще се изненадате ли, ако ви кажем, че в момента има над 140 производителя на батерии? Само в Китай! Всички те бързат да оправят производството си, за да могат да вземат своя дял от индустрията, която Forbes изчислява, че ще се равнява на $240 млрд. през следващите 20 години.

Сметката е следната. Анализаторите на Bernstein, компания за изследвания и сигурност на „Уол Стрийт“ смятат, че в следващите 20 години 40% от общите автомобилни покупки ще се падат на електромобилите. Това значи, че годишният пазар за такива коли ще е около 40 млн., тъй като към днешна дата се продават близо 100 млн. автомобила в света.

Те допускат, че цените на батериите ще достигнат паритет тези за двигателя с вътрешно горене, което ще рече около $6000. Така достигат до сумата от $240 млрд.

За да бъде посрещнато това търсене, производството на батерии трябва да се увеличи драстично. Именно поради тази причина Китай стяга редиците и се разраства агресивно. Когато през 2014 г. Илон Мъск обяви плана си да направи завод, който да произвежда годишно батерии с мощност 35 GWh, това бе голяма новина. Все пак в онзи момент цялото световно производство бе под 50 GWh.

Но нещата се промениха драстично. Водени от Китай, капацитетът на производителите на автомобилни батерии достигна 125 GWh, като предвижданията са той да стигне 250 GWh до 2020. Но и това ще е крайно недостатъчно, за да се задоволи световното търсене. То трябва да нарасне от 2020 до 2037 г. с еквивалента на 60 нови „Гигазавода“.

В момента Китай вече държи по-голям дял в производството на батерии спрямо Япония, където е измислена технологията. Предвижда се до 2020 г. Китай да държи 70% от световното производство на автомобилни батерии.

В момента световен лидер е Panasonic, но това скоро ще се промени. Базираната в Шенжен компания BYD (“Build Your Dream”) е произвела през 2016 г. почти 500 000 автомобила и автобуса, като приблизително 100 000 от тях са били електромобили или плъг-ин хибриди. Компанията разполага и с капацитет за производство на 20 GWh батерии, превръщайки се в най-големия такъв производител в Китай днес. Днес пазарната оценка на BYD възлиза на $16,9 млрд.

CATL е друга водеща китайска компания. Тя е основана през 2011 г. и се фокусира върху литиево-йонните батерии и решенията за съхранение на електричество. Тя има производствени мощности в три града с общ капацитет 7,7 GWh, като плановете й са до 2020 г. Той да се увеличи до 50 GWh. Компанията, подобно на BYD, се поддържа от правителството, а това в Китай е от особено значение.

Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК

Китайската „S-класа“ е два пъти по-скъпа от оригинала

Водородът обединява най-големите автомобилни компании в Япония

Стартира проектът на Volvo за разработване на автономни технологии

Източник на статията: Vesti.bg

електрически автомобили литиево-йонни батерии електромобили