А ко живееш в Норвегия, едно от най-нормалниите неща е да притежаваш автомобил с нулеви въглеродни емисии. Ще кажете, нормално - богата държава, един от най-високите стандарти на живот в света, така че, няма нищо изненадващо.
Това е вярно, но е вярно също, че вече над 20 години местните правителства въвеждат мерки и стимули, чертаят стратегии, за да стигне до днешната ситуация.
А тя е такава, че Норвегия е първенец в продажбата на електромобили в Европа. До януари тази година в страната са регистрирани 5 685 785 превозни средства. От тях 2 810 475 са автомобили. До февруари 2022 г. в Норвегия закупените електрически автомобили на батерии (BEV) са над 470 000. Което означава 64% пазарен дял през 2021 г.
Данните за януари тази година сочат следното: 83,7 от изтъргуваните коли са електрически, 11,5 са хибриди, 2,7% с дизелови мотори и 2,2% с бензинови.
За това разказва Иван Костов от Индустриалния клъстер Електромобили (ИКЕМ) в статия за БТА.
Норвегия постепенно започва да въвежда стимули при покупка на хибрид или EV преди много години и тук се следва един път, независимо коя партия или коалиция е на власт. Има решение на Норвежкия парламент, с което е поставена цел: всички нови автомобили, продадени до 2025 г., да бъдат с нулеви вредни емисии (електрически или водородни).
Ето какви стимули се даваха при покупка на електрически и хибридни превозни средства през годините и продължават да се дават:
без такси за покупка/внос (от 1990 г. насам);
освобождаване от 25% ДДС при покупка (2001 г. - );
без годишен пътен данък (1996-2021 г.). Намален данък от 2021 г. Пълен размер на пътен данък от 2022 г.;
без пътни такси и за фериботи (1997-2017 г.);
до 50% намалена цена на фериботните билети за EV (2018 г. - );
безплатен общински паркинг (1999-2017 г.);
до 50 по-ниска такса за паркиране на ЕV на местно ниво;
достъп до автобусни ленти (2005 г. - ) на EV с един или повече пътници;
50% намален данък за служебни автомобили (2000-2018 г.). Намаляването на данъка до 40% (2018 г. -) и 20% от 2022 г.;
освобождаване от 25% ДДС при лизинг (2015 г.);
фискална компенсация за бракуване на микробуси и преобразуването им в такива с нулеви емисии (2018 г.);
Има още доста облекчения на местно ниво (по преценка на дадена община) - от всякакво естество - пътни такси, обшествен паркинг, за фериботи и т.н.
И стигаме до момент, както се вижда по-горе, в който Норвегия започва да намалява субсидиите за гражданите и бизнеса и влага средства в инфраструктура. Сега страната има над 10 000 публично достъпни точки за зареждане и повече от 1500 автомобила могат да се зареждат бързо по едно и също време.
С публични средства се финансират станции за бързо зареждане на всеки 50 км по главните пътища. Удвоен е бюджетът на жилищните асоциации за инсталиране на зарядни устройства - до 20 милиона норвежки крони (2,1 милиона евро).
Някои местни бензиностанции пък започнаха да заменят бензиновите помпи със зарядни устройства за електромобили.
Сегашното правителство реши да запази стимулите за автомобили с нулеви емисии до края на 2022 г., когато те ще бъдат преразгледани и коригирани успоредно с развитието на пазара за 2023 г.
Как е в други страни?
В Германия през миналата година бяха регистрирани над 300 хиляди електромобила, което е рекорд. Поставената цел там е 10 милиона EV до 2030 г. и 1 млн. станции.
Пакетът стимули за покупка електромобили възлиза на 130 милиарда евро. Така има коли, които могат да бъдат закупеди за под 11 000 евро, като се сложат облекченията в сметката.
Бе въведено 10-годишно освобождаване от данък чак до 2030 г. Това спестява средно по 194 евро на година.
Предоставя се безплатен паркинг, запазени места за паркиране, използване на автобусната лента. А субсидиите за покупка на EV - местни и държавни, са много и разнообразни, според цените на возилата.
В Испания се раздават грантове според цената на автомобила и това дали бракувате предишната си кола. Те започват от 1900 и достигат до 6000 евро за леки автомобили. Налице са данъчни облекчения и всички посочени за Норвегия и Германия отстъпки.