България с предложение в ЕС: На всяка бензиностанция - мобилна зарядна колона за EV

Възможно е да се субсидира инфраструктура за електромобили - на определени места

Валентин Маринов,
колона станция зареждане електромобил

iStock

Б ългария излезе с интересно предложение на неформалния съвет на министрите на транспорта в ЕС, който се провежда днес и утре в Брюксел.

На всяка бензиностанция, освен стационарните колонки за зареждане на електромобили, да има и мобилна за обслужване на закъсали с изтощени батерии.

Решение за лансиране на тази идея бе взето на последното заседание на Министерския съвет, личи от стенограмата, разгледана подробно от carmarket.bg. То, донякъде изненадващо, дойде от министъра на образованието и науката Николай Денков.

Също така става ясно, от думи на министъра по околната среда и водите Борислав Сандов, че ЕС няма да субсидира домакинства при покупка на електромобил, но може да отпусне пари за EV инфраструктура - при определени обстоятелства.

Дискусията тръгна от транспортния министър Николай Събев, който информира колегите си за срещата, на която се обсъждат иновации в транспортния сектор. Той изрази несъгласие с готвено предложение за страните в Европейския съюз - на всеки 60 км пътна инфраструктура да има поне по една електрическа станция.

Защо 27 държави в Европейския съюз трябва да съобразят инфраструктурата си с такъв такт през 60 км да има такива станции за зареждане?, каза министър Събев. - И предполагаме, че отговорът на този въпрос се съдържа във възможностите на автомобилната индустрия, затова ние, 27 държави, да разгръщаме по този начин инфраструктурата си. В тази връзка нашият въпрос и нашето предложение ще бъде към това нека като Европейска комисия и като Съвет на министрите на транспорта да отправим запитване към автомобилната индустрия дали не е възможно да инвестират повече усилия в това да подобрят автономността си така, че да не ни задължават през 60 км. Това ще бъде основната тема.”

Тук думата взе министърът на околната среда и водите Борислав Сандов. Той заяви, че е бил информиран в Брюксел, че е възможно с “европейски средства да се изграждат станции за електромобили на места, за които няма икономическа рентабилност от тези големи бизнеси, които поддържат”. По друг казус - субсидиране на електромобили за домакинства, няма да е допустимо. Но не и за този.

Нашата позиция не е срещу електромобилите и всички европейски средства и проекти, които са свързани с развитие на електроструктурата, продължи Събев. - Електромобилите са добре дошли. Въпросът ни е да можем да видим какви са възможностите на индустрията, така че да не бъдем задължени през 60 км да имаме такива зарядни станции. Същата позиция, дори и по-сериозна, ще заеме и примерно Финландия, която във връзка с това, че има достатъчно голяма отдалеченост между селищата, те биха искали критерият за разгръщане на такава инфраструктура да бъде обвързан с интензитета на трафика. Което общо е взето в нашата позиция.”

Намеси се Николай Денков, министърът на образованието и науката.

Може да прозвучи наивно, но аз бих попитал - няма ли, и обсъждана ли е, следната възможност. Тъй като очевидно досега се е наложил някакъв такт, той е съобразен с честотата, на която трябва да се зареждат автомобилите на бензин, на дизел. Тази по-малка честота, този по-малък такт от 60 километра предполага, че тези коли ще имат по-малка възможност и няма да могат да стигнат до другото място, но това по-скоро ще бъде изключение.

Знаем, че в момента разчетът, който се прави за тези електромобили е поне за 400-500-600 до 1000 километра, така че тези 60 километра по-скоро се предвиждат като изключение.

При това положение може да се окаже икономически много по-евтино, в пъти по-евтино, към всяка съществуващата бензиностанция, освен колонките за електрозареждане, да има мобилна зарядна станция, така че, ако някъде закъса автомобил, тази мобилна станция да може да отиде за 30 минути, да го зареди и да си продължи нататък и това може да спести страшно много средства, вместо да се чудим как да правим икономически неизгодни.”

На което Николай Събев благодари, а министър-председателят Кирил Петков обобщи и завърши темата по следния начин:

Много добри препоръки. Ето, отиваме с ясна позиция.”

Николай Събев Борислав Сандов Кирил Петков Николай Денков правителство Европейски съюз колони мобилни станции електромобилите