К онкуренцията при електромобилите ще зависи в голяма степен от батериите. За да разберат по-добре общата картина, специалисти на инвеститорската банка UBS сравняват седем клетки на основните производители, включително Tesla и доставчиците й, както и тези на Volkswagen, General Motors, Toyota, BMW и др.
Вероятно няма да се учудите от крайния извод, който отново поставя Tesla на върха, но тъй като тя разчита на доставки от CATL, LG Chem и Panasonic, които захранват и други производители, предимството е много малко, твърдят от UBS.
"Докато Tesla продължава да води с най-добрата технология за задвижване като цяло, ценовото лидерство при батериите е минимално и в бъдеще ще зависи от новия дизайн на клетките,” пишат анализаторите, съобщава businessinsider.com.
След като Tesla отчете рекордна печалба през октомври, от UBS смятат, че компанията вероятно допълнително е снижила цената на батерията. Именно в тази посока ще върви и едно от основните противопоставяния между конкурентите. Allied Market Research предвижда, че пазарът за литиево-йонни батерии ще нарасне няколко пъти до 2027 г.: от $36,7 млрд. през 2019 г. до $129,3 млрд.
UBS вижда Volkswagen като втори след Tesla по отношение на батериите: “Вероятно Tesla ще остане еталон по отношение на цена и технология още няколко години. Volkswagen е най-бързо застигащата я компания на световно ниво. Инвестицията в размер на 33 млрд. евро в рамките на 5 години все още няма равна.”
Volkswagen има договор за доставка на батерии с няколко от споменатите вече доставчици, но отива и малко по-далеч в тази посока, инвестирайки и създавайки съвместни дружества с NorthVolt и QuantumScape.
Надпреварата е за намаляване на разходите и подобряване производителността на клетките. В тази връзка идва новината от Panasonic, която иска да започне производство на прототипи на новата клетка 4680 възможно най-рано тази година. Тя бе представена по време на т. нар. „Battery Day”. Клетката 4680 е по-голяма и по-добра, твърдят от компанията. Ключът тук е използването на сух електрод. Освен това клетките ще се интегрират в автомобила като структурен компонент. Крайната цел е увеличаване на пробега с до 54% и едновременно с това намаляване на цената на kWh с 56%.
Tesla продаде почти 500 000 коли през 2020 г.