В еликобритания трябва да създаде нова такса за автомобилистите, която да запълни огромната дупка, отваряща се в бюджета с навлизането на все повече електромобили в страната.
Комитетът Transport Select смята, че правителството трябва да облага автомобилистите на база изминато разстояние в следствие на намаляването на продажбата на бензинови и дизелови автомобили. Ако не бъдат предприети действия, Великобритания е изправена пред „черна дупка” в размер на 35 млрд. паунда, тъй като по-малката консумация на бензин и дизел води до по-малки постъпления от данъци и акцизи.
Взети заедно, т. нар. Vehicle Excise Duty (VED) (данък върху всеки автомобил, който се движи по пътната мрежа в Обединеното кралство) и акцизът върху горивото, който всеки шофьор плаща на бензиностанцията, възлизат на около 35 млрд. паунда годишно, но нито един от тези налози не се налага върху електромобилите.
Комитетът предупреждава, че вероятно няма да има никакви постъпления от тези източници до 2040 г. Напомняме, че Великобритания взе решение да забрани продажбата на автомобили с ДВГ през 2030 г.
На Острова се обмисля облагане на автомобилистите с такса, използвайки технология за проследяване на движението им. Подобна схема би могла да вземе предвид вида на автомобила и задръстванията, като подпомага уязвимите групи, каквито са хората с трудности с предвижването, както и тези, живеещи в отдалечени райони на страната. Но уточнението е, че водачите трябва да плащат „същото или по-малко”, отколкото го правят в момента.
Налагането на такса на база използването на пътната мрежа не е нова идея във Великобритания, но до момента тя не е срещала голяма подкрепа. Много хора вярват, че не е правилно да се плаща по-висока такса, ако караш повече.
Но мнението на хората не е водещият фактор. Ако подобна схема за събиране на такси бъде приета, остава въпросът за технологията, която ще се използва, кой ще е предостави, какви ще са гаранциите за защита на личните данни и т.н.
Въпреки всички въпросителни, заплахата от отваряне на дупка в бюджета от 35 млрд. паудна е съвсем реална, смята Хю Мериман, председател на Transport Committee. Това се равнява на 4% от всички данъчни постъпления на Великобритания.
Той смята, че цените на различните пътища може да облекчи проблема със задръстванията: „Използвайки цената като средство, може да предложим по-добри цени за по-свободните като движения часове от денонощието.”