О ще преди настоящото правителство да поеме властта, министър-председателят Кирил Петков се ангажира с бъдещото производство на германските електромобили e-Go в Ловеч. Това вероятно е една от причините, поради които властта смята, че към 2026 г. по българските пътища ще има около 20 000 електромобила.
За това трябва да помогне предвижданата субсидия в размер на 6140 евро за нов електромобил, заложени в оперативна програма "Околна среда" за 2021-2027 година. В момента тя е на етап "финален драфт", който трябва да бъде изпратен в Брюксел и да бъде одобрен, обясни министърът. Отделен е въпросът, дали в Брюксел ще се съгласят да финансират покупката на е-кола, тъй като бихме били първата държава в ЕС, която да субсидира това с евросредства.
Въпросните 20 000 електромобила не звучат никак много, но самият факт, че гледаме бройки, а не проценти, е красноречив. Проблемът е, че към 31 декември 2021 г. на отчет в КАТ са се водили точно… 3369 електромобила.
В края на миналата седмица заместник-министър председателят по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов участва в уебинар на тема електрическа мобилност, организиран от списание "Ютилитис”. Там той заяви:
„До 2026 година предвиждаме у нас да има 20 000 електромобила, 10 000 зарядни станции и да бъдат изведени от експлоатация 50 000 стари автомобила с двигатели с вътрешно горене (ДВГ).”
За да бъде постигната тази цел, ще трябва да се промени нормативната база, за което намекна и г-н Сандов. Той не каза конкретно какви ще са мерките, но логиката следва, че би трябвало да става въпрос за промяна на данъчното облагане на старите и новите автомобили.
Борислав Сандов коментира: "Един от важните принципи, който трябва да бъде прилаган е, че замърсителят плаща. Това става през няколко механизма, като основен ще бъде Националният план за възстановяване и устойчивост, където е записана реформата, касаеща електормобилността".
"По отношение на нормативната база трябва да работим допълнително да бъде поставена по-добра законодателна основа за всички тези действия и да има възможности, които не оставят празни петна в законодателството. Има какво да се подобри в нормативната база и всички ние трябва да работим заедно за това", допълни министър Сандов.
Много, много по-оптимистичен и смел в предвижданията за електрическата мобилност бе модераторът на уебинара - Иван Хиновски, който е председател на Българския енергиен и минен форум. Той заяви, че към 2030 г. у нас трябва да има поне 300 000 електромобила и разполагаема мощност между 1500 и 2000 мегавата за зареждането на този огромен парк.