А втомобилната индустрия в момента обожава карбона, т.е. въглеродните влакна. Това е материал, който е много лек, много здрав и позволява създаването на почти всякакви форми. Но е и много сложен за работа и съответно много скъп.
Но заради предимствата си и факта, че изглежда добре, когато е направен както трябва, не само автомобилните производители, но и феновете на колите го харесват. И затова има всякакви елементи от карбон, включително джанти. Има ли смисъл от тях обаче или са просто начин за производителите да накарат клиентите да плащат още повече? От Autocar търсят отговор на въпроса.
Не може да се отрече, че този тип джанти имат своите предимства. На първо място е теглото. Карбонова джанта може да е значително по-лека от алуминиева, но все така здрава. Премахването на тегло от краищата на колата помага и за по-добро балансиране, тъй като повече тежест ще остане в центъра. По-лесно е и за управлението.
По-леките джанти помагат и за сцеплението, тъй като те се влияят по-малко от неравностите на пътя и по-бързо се „залепят“ отново за него при минаване през бабуна или дупка. Леките джанти имат и по-малка ротационна инерция, което спомага ускорението и спирането. Всичко това помага за по-добро усещане за пътя и „по-гъвкава“ и динамична кола.
Австралийската компания Carbon Revolution ще прави 24-цолови карбонови джанти за следващия Range Rover Sport SVR. Компанията казва, че въпреки огромния си размер, те ще тежат колкото 18-цолови лети джанти. Освен това ще са достатъчно здрави, ще намалят шума от пътя и ще са по-аеродинамични, тъй като може да се избере посоката на структурата.
Разбира се, има и недостатъци. Макар и да са здрави, карбоновите джанти не са напълно защитени от повреди от дупки. И докато изкривена от дупка лята джанта се поправя за няколко минути, карбоновата не се криви. Тя просто ще се счупи, а поправката е сложна и скъпа и в повечето случаи ще се налага изцяло нова джанта.
Затова, да, има смисъл от карбоновите джанти, но те определено не са практични или дори нужни за масовите автомобили. Екзотичните и много спортни модели могат да се възползват от техните предимства, когато гонят конкретни и трудно постижими цели. За масовия случай обаче карбоновите джанти са по-скоро „блинг“ или по нашему – „за фукане“.