В дълго интервю за в-к Bild Оливер Блуме определя ситуацията във Volkswagen като „притеснителна“, но успокоява, че компанията не мисли за затваряне на заводи и съкращения на персонал.
Коренно противоположна е разработка на Automotive News, позоваваща се на информация от Reuters и Bloomberg. В нея се казва, че Volkswagen отменя набор от трудови споразумения, включително гаранция за работни места до 2029 г. в шест германски завода, повишавайки перспективата за съкращения от следващата година.
Компанията отмени няколко споразумения, свързани с пакт с давност от три десетилетия, чиято цел е да гарантира заетостта до 2029 г., казва VW. Реално гаранциите ще изтекат до средата на следващата година.
Тези ходове имат за цел да "намалят разходите в Германия до конкурентно ниво", казва шефът на човешките ресурси на VW Гунар Килиан в изявление от 10 септември.
Основното главоболие на концерна е едноименната и най-голяма марка, чиито маржове на печалба се свиват на фона на прехода към електрическа мобилност и намаляването на продажбите на автомобили като цяло. Другият фронт е свирепата конкуренция с Tesla и новите китайски играчи, водени от BYD.
Съкращенията във VW са трудна задача за реализиране. Половината места в надзорния съвет на компанията се държат от представители на работниците, а германската провинция Долна Саксония, която притежава 20-процентен дял, често е на страната на синдикалните органи.
Автомобилният производител, който дава работа на почти 300 000 души в Германия, защити плановете си за затваряне на заводи, като каза, че забавянето на продажбите на автомобили го е оставило с около два завода в повече.
Торстен Грьогер, главен преговарящ от страна на основния синдикат IG Metall, казва, че плановете на VW може да доведат до непредвидени допълнителни разходи за компанията от близо 1 милиард евро.
Прекратяването на гаранциите ще доведе до по-високи заплати съгласно предишни споразумения за колективно договаряне, казва Грьогер в отделно изявление.
„Ние ще окажем ожесточена съпротива на тази историческа атака срещу нашите работни места“, казва Даниела Кавало, висш представител на служителите на VW и член на надзорния съвет. „При нас няма да има съкращения.“
IG Metall по-рано обяви, че може да обмисли преминаване към четиридневна седмица като алтернатива на затварянето - възпроизвеждайки по-ранен стремеж за намаляване на разходите през 90-те години.
В опит да противодейства на несигурността около трудовите споразумения, VW казва, че предлага да даде ход на преговорите за заплатите. Такива преговори трябваше да започнат в през октомври, като стачките бяха възможни от края на ноември, но работническият съвет призова преговорите да започнат този месец.