Ф инландският производител на гуми за леки и тежкотоварни автомобили Nokian обяви в медийно съобщение, че работата в руския му завод ще продължи.
Това е втората голяма компания, която заявява такова намерение - след Renault, която вчера оповести, че поточните линии на завода за асемблиране в Москва са тръгнали отново.
С това, че работата в завода ни за гуми за пътнически автомобили в Русия продължава, искаме да се уверим, че той ще продължи да се управлява и контролира от Nokian Tyres и в бъдеще”, се казва в позицията на скандинавците.
Което недвусмислено казва, че Nokian иска да запази инвестицията си, а не тя да бъде национализирана от Кремъл. Тази опасност е напълно реална.
Припомняме, че правителството в Москва даде три възможности на чуждестранните компании: да продължат работа както досега и плащат заплати на своите служители; да прехвърлят бизнеса си на местни партньори и след края на “специализираната военна операция” да се завърнат; да получат бърз фалит, като пасивите и активите им отиват за държавата.
При първото може да се постигне компромис, ако в резултат на санкциите работатата е възпрепятствана - липсват части, компоненти и т.н. Малко е “хлъзгаво” обаче, тъй като Русия предупреждава, че в някои случаи те идват от местни доставчици или се отправя препоръка да се търсят такива.
За целта е създадена специална комисия, която преценява всеки един казус.
Nokian добавя, че гумите й не се използват във войната и подчертава, че инвестициите в руския завод са спрели. Покрай загрижеността за Украйна, служителите от тази страна, даренията които са направени за жертвите и т.н. Фирмата отправя призиви за мирно решение на конфликта.
А решението на Nokian е напълно обяснимо, като се има предвид, че 80 процента от годишната й продукция на гуми за коли, възлизаща на 20 милионна броя, идва от Русия. “Обувките” за големи и друг тип машини е съсредоточена във Финландия и други страни, припомня “Ройтерс”.
В понеделник акциите на Nokian паднаха с 13 процента. Според медийни публикацаа компанията била съобщила на анализатори и бизнес партьори, че се надява да се възползва от това, че конкурентите Michelin, Continental и Bridgestone възнамеряват да се изнесат от Русия. А такива като Pirelli намаляват мощностите си.
Тя обаче отрича това официално. В интервю за финландската медия Helsingin Sanomat пък изпълнителният директор Юка Мойсио заявява, че с решението работата в завода да продължи концернът ще осуети възможността там да започнат да се правят гуми за военни цели.
Същевременно Nokian обяснява, че в бъдеще ще прави инвестиции в страната си, в Съединените щати и в други държави с идята, че гумите, които се продават там ще са произведени на място, а няма да са внос. Един вид географска диверсификация.