О ливер Ципсе, изпълнителен директор на BMW, призова Европейския съюз да преосмисли целите за нивата СО2 емисии, които гамата на всеки производител трябва да постигне през 2025 г. Това се случва седмица, след като миналата босът на VW поиска същото, а в началото на тази Лука де Мео, ръководещ Renault Group, публикува отворено писмо до политиците с препоръки как да променят политиката си. А трябва да напомним, че този юни ще има избори за Европарламент. И след тях вероятно ще очакваме и промени (или не).
Коментарите на Ципсе идват на фона на това, че BMW обяви, че е намалил емисиите СО2 на цялата си гама средно с 20% под целевите нива в Европа за 2023 г.
Но ситуацията догодина ще стане драстична. Всички автомобили в портфолиото на BMW (и всяка една друга марка, продавана в Европа) трябва да отделят 25% по-малко вредни емисии спрямо данните от 2021 г.
Това ще рече 93,5 г/км емисии СО2 от цялата гама. Предизвикателството е, че това количество вече ще се смята по цикъла WLTP, а не както досега – по стария NEDC. Затова и компаниите лансират толкова електромобили, те им трябват в микса, за да постигнат тези цели. В противен случай: глоба от 95 евро за всяко регистрирано в ЕС превозно средство, умножено на годишна база по всеки CO2 г/км над целта.
Начинът за справяне с тези предизвикателства – продажбата на повече EV. Затова VW Group планира да въведе 30 нови модела, в голямата си част електрически, за да се справи. BMW пък планира да постигне 20% дял за електромобилите от общите продажби (през 2023 г. този дял бе 15%). До края на десетилетието половината продажби на баварците трябва да са на електрически коли, а в Европа „може би повече”.
„Нещо, което не е взето под внимание, е свободното решение на милиони клиенти”, казва Ципсе.
През 2026 г. ЕС ще извърши преразглеждане на стратегията си за нулеви емисии от леките автомобили. А Манфред Вебер, лидер на ЕНП, обяви в началото на годината, че неговата партия ще иска отмяна на решението за забрана продажбите на нови автомобили с ДВГ през 2035 г.