Uber и Lyft искат да пуснат роботаксита тази година, но не са преценили нещо много важно

Не всичко зависи само от тях

Мартин Дешев,
waymo автономен автомобил

, Waymo

Waymo автономен автомобил

С лед като Tesla представи Robotaxi в края на миналата година, темата за този тип услуги отново стане актуална. Всъщност има други компании, които са доста по-напред с разработката им.

Waymo е очевидната, която дори вече предлага автономни таксита, макар и в ограничени райони. Други две компании, които се подготвят да пуснат такива услуги са Uber и Lyft, съобщава InsideEVs.

И двете са познати с приложенията си за споделени пътувания, които практически се превърнаха в таксиметрови услуги. Те обаче виждат какво прави конкуренцията и се подготвят да ѝ отговорят подобаващо. А именно със свои роботаксита.

На пръв поглед това е идеалното решение за такива компании. Автономните автомобили ще им позволят да предлагат услугата неограничено, без да зависят от наличността на шофьори, ще снижат разходите, ще увеличат печалбите и ще могат да се представят като технологични иноватори.

Според информация на The Wall Street Journal, Uber например е сключила партньорство с Waymo и ще предлага роботакси услуги в Остин и Атланта още тази година. Lyft пък се е съюзила с May Mobility, Mobileye и Nexar, за да пусне роботаксита, също в Атланта.

И двете компании искат това да стане факт още тази година. Вече дори са започнали да проучват места в градовете, където роботакситата ще могат да изчакват докато бъдат поръчани. Подготвят и халета, в които колите да бъдат почиствани и поддържани.

Също така и двете компании са искали да направят изцяло свои роботаксита, но заради пандемията и поредиците от кризи, се е наложило да променят плановете си и да се насочат към партньорствата. И макар всичко да изглежда практически готово за начало на услугите, има предизвикателства и неотговорени въпроси, които стоят пред Uber и Lyft.

На първо място са регулациите. В момента те не са много ясни и работят предимно на принципа на временни разрешения за определени райони и изключения. Очакванията са, че администрацията на новия американски президент Доналд Тръмп ще работи решаване на тези казуси, но това може да отнеме време.

Второ е мнението на хората. Waymo казва, че само през август 2024 г. близо 500 000 души са използвали роботакситата им спрямо 20 000 през август 2023 г. А за цялата 2024 г. са направени над 4 млн. пътувания.

Това показва, че хората започват да приемат технологията. Но всъщност има разделение. През миналата година са наблюдавани и увеличени случаи на агресия към роботакситата от страна на други шофьори и пешеходци. Има докладвани случаи на умишлено засичане и дори блокиране на роботакситата, заплахи и обиди към пътниците, вандализиране на колите.

Пътници, интервюирани от The Washington Post, споделят, че макар и да използват роботакситата, го правят само при хубаво време. Те казват, че смятат, че човешките шофьори все още биха се справили по-добре при дъжд, сняг и рискови ситуации като гореописаните.

Компаниите съответно трябва бързо и внимателно да адресират тези предизвикателства. Само така ще могат да увеличат шансовете на роботакситата да бъдат успешен проект.

коли автомобили роботакси робо такси Uber