Тест на най-забавния малък хечбек - Ford Fiesta ST

Д нес ще се насочим към един автомобил, който показва, че предното предаване може и да е голяма забава.

Историята - вече седем поколения хечбекът на Форд Фиеста обикаля по света, но от време на време решава, че може да бъде и добър спортист.

Още в първото се появява означението XR2, което да подчертае повечето възможности на автомобила. В третото има за пръв път пък кодовото название RS, което определя най-мощните версии на моделите на американската компания. Тогава бива задвижван от 1.6-литров турбодвигател или последвалия го атмосферен 1.8-литров Зетек с повече от достатъчните за тогава съответно 133 и 130 конски сили.

Следва едно противоречиво поколение без спортна версия и чак през 2004-а се появява спортен мъник, този път с кодово название ST и 2.0-литров двигател със 150 коня. С шестото си поколение обаче, Форд реши да вложи сили в спортиста и създаде един тежък конкурент в сегмента с неговите 180 коня с оувърбууст функция и брилянтно управление.

Външният вид също не е за пропускане, а многобройните рали автомобили в различни шампионати допълнително допринесоха за името Fiesta. За Стария континент бе пусната и версията ST200 с точно толкова конски сили.

През есента на 2017-а във Франкфурт бе представено новото седмо поколение на модела и ST не се забави много.

Сега, то ни попадна в ръцете, за да разберем дали е запазило позитивите от предишното. Основната промяна тук е двигателят - той вече е 1.5-литров трицилиндров със стандартна мощност от 200 конски сили и 290 нютонметра, за който имаше големи опасения, че няма да звучи добре. Е, за радост на феновете, звукът е също толкова интригуващ при потегляне и изреждане на предавките било то във възходящ или низходящ ред. И ако 3 цилиндъра ви се струват недостатъчни, чуйте това – при инерция двигателят автоматично изключва единия цилиндър.

Колата е с 14 процента по-устойчива на усукване и като това е и процентът, с който е увеличена бързината на кормилното управление. Теглото на автомобила е малко под 1200 килограма, което го пренася в категория „перо”.

Връщаме се обаче към външността, за да спазим последователността.

Новото ST се отличава още повече от стандартната Фиеста и за това се грижат по-агресивните брони със сиви детайли в тях, които допълнително ги подчертават, дифузьорът в задната броня, спойлерът на багажника и красивите 18-инчови джанти. Фаровете са със по-тъмна вътрешна част и също допринасят за визията. Отвътре също ни посреща спортен дух с красивия волан и скоростен лост, но главния акцент са дълбоките спортни седалки Рекаро, които са опция, но силно препоръчителни. Изработката и на интериора е чудесна и автомобилът е доста тих за малък хечбек на извънградски път.

Новостите - ST вече има три режима на работа - Normal, Sport и Racе, окачването е адаптивно, а като опция се предлага и заключващ диференциал от специалистите Quaife, който е нещо задължително за по-добро сцепление и контрол съответно. Има и един нов похват, идващ от моторите - смяна на предавките без използването на съединител - при смяна той се управлява автоматично, но тази екстра още не можем да я възприемем при наличието на ръчна скоростна кутия, която е и единственият възможен избор. Има и лънч-контрол, с който при нужда колата да потегля с най-големия достъпен въртящ момент. Помислено е и за икономичността - един от цилиндрите може да се гаси, когато няма голямо натоварване.

Усещането - динамиката за такъв автомобил е отлична, управлението е остро и точно, но не на максимум, за да не бъде дразнещо в ежедневието, окачването е стегнато, но също премерено и е настроено да ви позволява наистина да си играете с машината. При малко по-рязка команда с волана и леко настискане на спирачката задницата лесно може да бъде изнесена извън нормалния и радиус, като това спокойно може да бъде контролирано. Скоростният лост преминава точно и отчетливо през предавките и не ви кара да се зачудвате и за миг къде отива. Позицията на шофьора е отлична и при добра позиция на седалката се пренасяте директно в рали автомобил. Колата постоянно ви подтиква да достигнете максималните и възможности и съответно личните ви.

Такава машина от много време ни липсваше.

Новото ST е малко по-рафинирано от предишното диво поколение, но добрата комбинативност го изкарва много напред. Похват, който за дълго време открояваше германците от БМВ, но леко се "изгуби в превода" в последно време. Достъпна, забавна, всекидневна кола, която да докара усмивки на хиляди по света. Тази концепция и докара и титлата "Кола на Годината" на Топ Гиър, два пъти. Подобен мъник от десетилетия не се е доближавал до подобно отличие, като редица го сравняват с култовото Пежо 205 ГТИ.

Единственият мину са спирачките, които са стандартни - без многобутални апарати и без дискове, които да отвеждат топлината и при голямо и дълго натоварване може да стигнете до прегряването им.

Конкурентите - те не са лесни, но както споменахме тук има комбинативност на високо ниво. Те са Renault Clio RS, Peugeot 208 GTi и VW Polo GTI. Данни за цената имаме само на VW Polo и базовата е 42 хиляди лева, докато Fiesta ST започва от 51 хиляди лева. Малко са новите коли с подобна цена, които могат да ви забавляват по подобен начин, а стандартното оборудване на ST е добро.

Крис Харис казва за нея: "ST тиктака с енергия, тя отчаяно иска да ви забавлява", "това може би е един от най-добрите хотхечове правени някога". От Jalopnik пък дори я позиционират над Focus RS, като ниво на удоволствие.

Още за автомобили четете тук.

[morearticles]

Източник на статията: Vesti.bg

Форд