С лед повече от десет години на шум и разработване на прототип, легендата Toyota Supra се появи на бял свят на автосалона в американския град Детройт, който е и първи за годината. Това е повод да направим преход през историята на един от най-популярните спортни автомобили от Страната на изгряващото слънце.
Идеята за модела идва след голямата истерия създала друга японска класика - Datsun 240Z през 70-те години, като за база се използва по-малката Celica Liftback. Supra обаче е по-пораснала и избягва от четирицилиндровия двигател в полза на шестцилиндров, който влиза във всички следващи поколения. Първото поколение, носещо вътрешните означения А40 и А50, започва производство през 78-а година и се предлага с два двигателя. Заради ограниченията, за вътрешния пазар, който носи съкращението JDM - japanese domestic market, моделът се продава с 2.0-литров двигател с мощност от 123 конски сили. За външния пазар, първата Supra получава 2.6-литров агрегат със 110 коня. Естествено, за острова излиза и специалната версия 2800 GT с име подсказващо кубатурата и мощност от 175 коня.
Съвсем скоро след това - през 81-а излиза и втората генерация на модела с код А60. Дизайнът на Супра вече носи стила на 80-те. Двигателите отново са два - 2.0-литров с мощност от 125 до 160 в късните версии и вече 2.8-литров стандартен двигател с мощност от 145 до 178 коня за различните версии и пазари. Моделът се появява с два типа оборудване - L, което лесно се подразбира, че отговаря за луксозната и за пърформънс версията. Втората се различава външно с добавените по-широки арки на калниците, по широките джанти и спортните седалки с 8 вида регулиране.
Идва ред и на третото поколение, което прави една от големите и радикални крачки -
представянето на легендарния двигател с турбокомпресор с името 1JZ GTE. То прекъсва и причинно-следствената връзка със Селика и започна нова с луксозния модел Soarer. Моделът с кодово название А70 е със значително по-гладки форми и по-добър дизайн, което в комбинация с добрите двигатели води до големи продажби. Агрегатите отново включват двулитров за японския пазар, но той вече има и битурбо версия, като мощността на двата е съответно 160 и 205 конски сили. За останалите пазари, базовата Супра има мощност от 200 коня за атмосферния трилитров двигател.
Споменахме турбодвигателя 1JZ, но преди него, на бял свят излиза турбо версия на 7М с 232 коня, но се оказва пълна с проблеми. Това кара инженерите от Острова да пристъпят към разработването на нов агрегат и през 1990-а, на бял свят излиза 2.5-литровия 1JZ-GTE с базова мощност от 280 конски сили. Капацитетът, който има двигателя за допълнителна мощност превръща модела в още по-желан от феновете.
Прогресът води до ново поколение, което започва да се разработва през 89-а година
и излиза на бял свят през пролетта 93-а на пътя. Тук още повече се набляга на дизайна и формите, като четвъртото поколение А80 отива към гран туризмо класа, като значително се подчертава представянето. Различните двигатели вече са сведени до два - атмосферен и битурбо 2JZ с мощност от 220 до 326 конски сили. Второто число води до изстрелването на Супра от 0 до 100 за само 4.6 секунди, което в средата на 90-те изкарва модела пред значително по-скъпи и редки машини.
Повечето от вас знаят за би-турбо конфигурацията, но интересното тук е, че турбокомпресорите работят на каскаден режим, а не за отделен брой цилиндри. Първото започва активна работа от само 1800 оборота и носи цели 407 нютонметра, а второто допълва след 4000 оборота. Максималната скорост също е респектираща и достига 285 км/ч, като отново споменем, че става въпрос за 90-те години. Моделът получава и нова шестстепенна ръчна скоростна кутия при турбо версията.
Четвъртата и легендарна Супра идва и с много детайли, които да намалят теглото на автомобила -
капакът, тарга тавана при съответната версия и част от елементите на окачването стават алуминиеви. Воланът пък, е с магнезиева основа, резервоарът и багажника стават пластмасови, а изпускателната система е единична. Освен с много добро ускорение, моделът има и спирачна система, която му завоюва рекорд през 90-те. Той успява да спре от 113 км/ч или 70 мили за само 45 метра - рекорд, който бива победен чак през 2004-а от Porsche Carrera GT - машината с феноменален звук.
Следва една паметна дата, от която натам светът ще гледа с друго око на японските автомобили - 22 юни 2001-ва. Тогава излиза първият филм от поредицата "Бързи и яростни" на Роб Коен, където Супра изиграва една от най-главните роли, подигравайки се с бутикови коли. Следва всеобщ бум на търсене на модела за драг състезания, а той става още по-популярен покрай зараждащата се мания по дрифта и все още можем да видим Супра в шампионатите. Наскоро един червен екземпляр в близък до заводския вид се продаде за рекордната сума от 121 хиляди долара със само 7111 мили на километража.
Минават близо 10 години на затишие и размисли дали ще има следваща легенда и чак през 2010-а Тойота запазва името Супра за пореден път. Отново следва пауза до началото на 2013-а когато се появява прототип наречен FT-1, който грабва всички в автомобилния свят с отношение към дизайна. През 2016 се появява и заявка за името за Европа, което поражда още въпроси и малко след това се появяват първите снимки на прототип, следващ бъдещото ново поколение на Баварското BMW Z4. От тогава изминаха няколко години на разработка, в които много се гадаеше, какво ще се крие под капака като основния фаворит бе хибрид с V6 двигател.
Първата поява на автомобила бе в състезателната версия на автосалона в Женева през пролетта,
където успяхме да я видим на живо, а втората под камуфлаж на Фестивалът на скоростта Гудууд миналото лято. Този януари обаче, на автоизложението в Детройт видяхме новата Супра в цял ръст. За всички, бе изненада, че новото пето поколение ще бъде с три двигателя на BMW. Първите два ще са две версии на двулитровия четирицилиндров с мощност от 197 коня и 320 нютонметра и 258 коня и 400 нютонметра. Третият ще бъде новия трилитров шестцилиндров турбо с код B58 и мощност от 340 коня и 500 нютонметра, който обаче ще има 385 коня в по-новата си версия за Z4. Той ще предлага ускорение от 0 до 100 за 4.3 секунди.
Ако за болшинството от любителите на легендата това е осквернение, то в тези времена на много строги екологични норми, това е може би най-добрият наследник на 2JZ. Разработването на изцяло нов агрегат вече включва много различни критерии и значително ще повиши цената на автомобила ако е вътрешно. Той има същия брой цилиндри в същата линейна конфигурация и принудително пълнене, а и има добра база за модификации и лесно подминава границата от 500 конски сили. Това със сигурност ще се хареса на феновете по света. Засега скоростната кутия също ще бъде от Z4 - 8-степенния автоматик на ZF с код 8HP, който държи на много натоварване и работи чудесно, но се очаква и ръчна кутия.
Първият екземпляр от петото поколение на Супра дооборудван с GR пакет бе продаден на търг, като цената му достигна впечатляващите 2.1 милиона долара.