Ч есто сравняваме коли по това колко са бързи и мощни, надеждни, издръжливи, рентабилни…
Последното изследване на специализирания в автомобилния бранш анализатор Хуан Фелипе Муньос от JATO Dynamics е много интересно - за средната възраст на актуалните модели в гамата на марките.
Проучването се простира сред 705 налични модела на близо 30 производителя по целия свят. От него личи, че не всички подновяват колите си с еднаква честота. Анализът изключва повечето китайски компании. Той показва, че Tesla е марката с втората най-стара гама сред 27-те разгледани.
Изчисляването на средната възраст на модела се извършва чрез просто сметка на периода от началото на декември т.г. до деня, в който даденият автомобил официално е започнал да се продава. Изключва фейслифтове, нови варианти и всякакъв вид актуализации, различни от въвеждането на ново поколение.
Например, третото поколение Chevrolet Montana, представено миналата седмица, е най-новата кола в доклада. Отсреща е Лада Нива, представена през април 1977 г. и все още налична.
Както може да се очаква, Лада е автомобилният производител с най-старата продуктова гама. Средната възраст на руската гордост е 18,9 години. Въпреки тласъка, даден през последните години от бившия собственик Renault (преди изтеглянето му по-рано тази година), Лада исторически страда от руската бюрокрация, липсата на иновации и силната зависимост от местния пазар.
Но изненадващо Tesla се класира на второ място със средно 7,8 години за своите четири налични в момента модела. Трябва да се каже, че Model S беше представен през март 2009 г., последван от Model X - септември 2015 г. Най-новият продукт е Model Y - март 2019 г.
В същото време Tesla продължава да е еталон сред електромобилите и е на път да постигне рекордни продажби до края на тази година. Но компанията не следва практиката да пуска ново поколение на всеки 6-8 години. Model S е доста стар, особено в сравнение с по-новите Porsche Taycan, Mercedes EQE или NIO ET7.
А по-младите марки?
В тази класация водят Isuzu и китайските Xpeng и NIO. Isuzu има средно само 2,6 години, тъй като единствените му два пътнически автомобила - D-Max и MU-X, наскоро бяха обновени. Xpeng е достатъчно близо с четири модела и NIO с шест налични.
Други производители с млада продуктова гама включват Subaru, Honda и Hyundai. Сред европейците водят McLaren и Ferrari, следвани от Mercedes-Benz, BMW и Aston Martin. Stellantis, от друга страна, има най-висока средна възраст сред тях с 5,5 години.