„Пълен хаос”, това е положението в Giga Berlin

Докато Мъск уволняваше в Twitter, работниците му в завода в Берлин напускат сами, като в него работят 5000 човека по-малко от предвидения капацитет

Пламен Георгиев,
Tesla Berlin Model Y

Getty images

Е кшънът за Илон Мъск сякаш няма край. Но този път няма да пишем за Twitter, където милиардерът е стъпил върху плаващи пясъци. Този път става въпрос за Tesla, която също страда от липса на кадри, но докато Мъск уволняваше в Twitter, служителите на Giga Berlin напускат сами.

Когато гигазаводът в Берлин бе открит през март, една от целите бе да се постигне производствен капацитет от 5000 коли седмично до края на годината. Но към октомври капацитетът е едва 2000 седмично, а основната причина за това е липсата на работници. До момента в Giga Berlin работят само 7000 човека от планираните 12 000.

Но освен работници, компанията гуми и квалифициран персонал, съобщава Wired, позовавайки се на бивши и настоящи служители в завода. Те казват, че служители напускат заради ниско и неравностойно заплащане, както и заради неопитен персонал в силно конкурентния автомобилен сектор в Германия.

Един от работниците в завода, пожелал анонимност, опасявайки се да не загуби работното си място, описва ситуацията в завода като „пълен хаос”. Той разказва, че има работници, които са болнични по-дълго отколкото са били на работа. Тези хора се „разболяват”, защото обвиняват лошите условия на труд.

В световен мащаб компанията отчита рекорден брой свободни места, почти 7500 към края на ноември. Това е двойно повече спрямо средата на юни.

Според местен профсъюзен специалист, Tesla едва ли ще успее да намери повече квалифицирани служители за вакантните места, тъй на нея се гледа като на неатрактивен работодател.

Според профсъюза IG Metall, Tesla плаща 20% по-малко от конкурентите си. Към това трябва да се добави фактът, че работниците от берлинския регион могат лесно да „мигрират” към основния завод на Volkswagen във Волфсбург.

Около 10% от служителите в гигазавода са чужденци, основно поляци. Tesla се е надявала на много по-голям брой работници от Полша, тъй като заводът е само на 90-ина километра от границата, но изискването за владеене на немски език е сериозен възпиращ фактор.

През миналата година Tesla е била вторият най-предпочитан работодател в Германия (след Google), сега е на шесто място, за което не помагат изцепките на Мъск в Twitter.

Настоящият производствен капацитет в Берлин е много по-назад от този на другите заводи. Troy Teslike (тракер на данни) отбелязва, че Giga Shanghai достига 20 000 бройки за точно 100 дни, Giga Texas за 151 дни, а Giga Berlin за 187 дни.

Една от причините за това е забавянето на трета работна смяна, която да поддържа производствения капацитет 24 часа. Тази трета смяна трябваше да се въведе през септември.

Tesla Giga Berlin Gigafactory Илон Мъск