Н е е само до революционната промяна от двигатели с вътрешно горене до електрическа тяга. Всяко време носи своите новости и това се наблюдава също по отношение на предназначението на колите, а оттам и на типа им, предвид вкусовете на потребителите.
Един сегмент може да се нарече изчезващ вид - спортните автомобили. Това поне показва изследване на JATO Dynamics и Motor 1 и ние имаме всички основания да му вярваме, тъй като за процесите и тенденциите в него става дума постоянно.
Стига дори само човек да се огледа по улиците.
В понятието “спортен автомобил” влиза следното - купета, кабриолети, супер и хиперколи, въобще онова, което галено наричаме “бегачка” в България, независимо от типа каросерия.
За последните 7 години продажбите на спортни автомобили в цял свят са паднали с цели 34 процента. През 2015 г. са били 570 000, а през миналата - 375 000.
Не се дължи на пандемията, защото кривата сочи надолу още от 2016 г., а от “ковидната” 2020-а спадът става по-голям.
Според JATO Dynamics и Motor 1 основна причина е липсата на интерес в Китай - най-големият пазар за нови автомобили в света. Там се търсят най-вече седани и SUV-та, че дори миниванове.
За 2021 г. в Поднебесната империя са изтъргувани едва 18 000 спортни коли. В същото време на SUV се падат 9,73 млн., а на седаните - 8,3 млн. Явно става въпрос за доста нишов сегмент.
Виж, в Съединените щати нещата са по-различни, колкото и там да има SUV мания. Америка е мястото, където спортните возила се продават най-добре - все още. За миналата година са пласирани 220 000 броя, което е спад с 3% спрямо 2020 г.
На САЩ се падат 59 процента от продажбите им, следват Германия и Япония. Което не е голяма изненада, тъй като марките, произвеждащи “бегачки”, са именно от тези държави и все някакви традиции все още са останали.
В първата десетка са още Китай, Канада, Обединеното кралство, Австралия, Франция, Италия и Швейцария. Почти навсякъде има спадове, като в някои страни са двуцифрени - Германия (17%) и Великобритания (14%). Което е притеснително тъй като спортните коли са дълбоко свързани с културата на мобилността във въпросните страни или поне доскоро беше така.
Франция и Италия бележат с 11 на сто ръст. Но като цяло Европа върви надолу - сделките са намалели с 9% за 2021 г. спрямо предходната - до 71 хил. Това е по-малко от 1 процент пазарен дял.
Другият голям фактор (след китайския) идва с абревиатурата SUV. Или по-скоро “кросоувър”, както наричаме този тип автомобили, защото те са купе-SUV и какви ли още не. Моделите на марки като Porsche и BMW дават “пърформанс” като на чисто спортните коли. А в същото време седиш “нависоко” в голяма машина, която внушава мощ и престиж, че и страхопочитание, дава големи удобства.
През миналата година са били продадени 3,05 милиона тип SUV возила (кросоувъри), ръст с 19 на сто. Дори и в маркетинга си марките ги лансират повече, защото им носят повече пари. Просто е.
Най-популярните спортни машини са Ford Mustang и Dodge Challanger, просто защото американците все още ги купуват. Mustang е №1 в света с 69 600 продажби за м.г. В тройката влиза Porsche 911, а нататък личат Chevrolet Camaro и Corvette, Mazda MX-5… Обичайните заподозрени.
Въпросът е ще оцелеят ли тези автомобили и как? Ясно е, че ще се мине през електрификация и това вече се случва с някои, но и те заприличват на кросоувъри.