„София диша”, „София не диша”, „София диша, „София не диша”… И така десетилетия наред. И през цялото това време Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) изнасят данни за постоянното застаряване на автомобилния парк. Реакция никаква. Да не говорим, че и последните опити за стимулиране на покупката на електромобил се провалиха, но поне имаше опит, защото в дългите мирни години преди това също не се случи абсолютно нищо. Освен че автопаркът продължи да застарява и към края на 2020 г. средната възраст на автопарка в страната е над 19 години (при 10,5 средно в ЕС).
Вчера заместник-кметът в Столична община Дончо Барбалов публикува във „Фейсбук” профила си статистика за състоянието на автопарка в София. Данните са както очаквани, така и тревожни, но нека не се заблуждаваме: тези тенденции не са само в резултат на пандемия и война, те текат десетилетия, но добре че има и такива данни, които да дадат тласък на по-сериозни разговори по темата.
Според данните на г-н Барбалов, най-много нови МПС са били закупени в в периода 2018-2019 г. След това техният брой рязко спада.
През 2012 г. регистрираните леки автомобили в София са били общо 571 596. От тях произведените през същата или предходна година са 22 421 броя.
Преди разгара на пандемията (2019 г.) новите леки коли в София са 54 542 броя, но през миналата (2021 г.) броят им пада на 40 948, от общо 874 997 регистрирани леки автомобили в столицата.
И тук, макар да е ясно на всички, трябва да напомним: по улиците на София не се движат регистрирани само в града автомобили. Така спокойно може да се предположи, че в столицата има поне 1 млн. автомобила, вероятно и повече.
Заместник-кметът продължава да изрежда цифри. Той изтъква факта, че преди пандемията в София са били регистрирани 690 нови автобуси (без тези на градския транспорт), а през 2021 г. – 231 броя.
Подобна е ситуацията и при товарните автомобил до 3,5 тона, които се използват най-масово от дребния и среден бизнес. През 2012 г. в движение са били общо 25 990 такива коли, от които новите са 2010, през 2019 г. новите вече са 18 694, но през миналата пандемична година броят на новопроизведените товарни коли пада на 10 509.
Средната възраст на този тип МПС в столицата също варира – от 12 години през 2012 г., тя пада на 9 г. преди пандемията и сега отново се е повишила до над 11 г.
Изводите? Изводи могат да се направят много, но кой ли ще тръгне да ги систематизира на фона на политическите теми за оръжие за Украйна, ембарго на руския петрол, спиране на газа…