И зпълнителният директор на Volkswagen Group Херберт Дийс се оттегля и ще бъде наследен от шефа на Porsche Оливер Блуме от 1 септември, събщи най-големият европейски производител.
Дийс подава оставка "по взаимно съгласие", каза VW.
Блуме ще продължи да ръководи марката Porsche, подкрепен от сегашния главен финансов директор на VW Арно Антлиц, който ще поеме позицията на оперативен директор.
Бъдещето на Дийс във Volkswagen беше под въпрос многократно по време на четиригодишния му престой като главен изпълнителен директор. За последно това стана в края на миналата година заради сблъсъци с влиятелния синдикат на компанията относно неговата стратегия за електрификация и стил на управление.
Неговото напускане идва в момент, когато компанията се стреми да изпревари Tesla, да навакса изоставането със софтуера и да извърши първичното публично предлагане на акции на марката Porsche.
Моят фокус ще бъде върху клиентите, марките и продуктите”, заяви Блуме.
63-годишният Дийс беше нает от BMW през 2015 г., малко преди VW да признае “Дизелгейт”.
Може да се каже, че той наложи най-агресивният подход за електрификация сред утвърдените марки, спечелвайки аплодисменти от хора като Илон Мъск.
54-годишният Блуме беше спряган като потенциален наследник на Дийс от известно време, въпреки че договорът на последния беше удължен до 2025 г.
Блуме започва във VW Group през 1994 г. като стажант в Audi, след това се издига в йерархията на SЕAT и марката VW, преди да се присъедини към Porsche през 2013 г. като ръководител на производството.
Той успя до голяма степен да ограничи участието на Porsche в скандала с дизеловите емисии на VW. В същото време Дийс „значително промени VW“.
Той инициира амбициозен тласък в производството на батерии и получи подкрепа за IPO на Porsche, което е планирано за четвъртото тримесечие.
Източници, запознати с процесите в концерна, коментираха пред Autonews, че семействата Порше и Пийх, които притежават над половината от гласовете и 31,4 процента от акциите на Volkswagen, настояват за смяна на кормилото.
Херберт Дийс
Твърдият лидерски стил на Дийс предизвикваше постоянни търкания и подкопаваше ефективността му. Погрешни стъпки по ключови проекти, включително закъснения в софтуерното звено на VW, също са допринесли за промяната, добавиха информирани.
Дийс беше непоправим. Той значително промени Volkswagen - към по-добро. Но комуникацията му беше лоша", каза един източник, пожелал анонимност пред Autonews.
В този смисъл се разчита, че Блуме ще е по-комуникативен, като ще продължи линията.
Дийс става последният в дълга поредица от лидери, отхвърлени от сложната смесица от центрове на влияние в групата VW. Сблъсъци между семейството на водещия акционер, профсъюза и германската провинция Долна Саксония, която държи значителен дял, подкопаха и неговия престой начело на концерна.
Бернд Пишетсридер, главен изпълнителен директор на Volkswagen от 2002-2006 г., и Волфганг Бернхард, шеф на марката VW от 2005-2007 г., бяха принудени да напуснат след многократни сблъсъци с профсъюза.
Шефът му Даниела Кавало предупреди, че подкрепата за удължаването на договора на Дийс ще зависи от това дали той ще успее да задържи Volkswagen в челните редици на европейската автомобилна индустрия.
А в нещо, което може да се приеме като предупреждение към наследника на Дийс, Кавало каза в изявление в петък, че „подсигуряване на работните места и стабилните доходи са „еднакво важни“.