М нозина в автомобилната индустрия възлагат големи очаквания на твърдотелните батерии. Те са смятани за решението на много от притесненията на хората и ще осигурят голям пробег, по-голяма дълготрайност и по-ниски разходи.
Всички водещи производители разработват или инвестират в разработката на твърдотелни батерии. За момента няма нито една на пазара, но това ще се промени в близко бъдеще. И следващата година ще е ключова за този сегмент, съобщава Autocar.
Много компании тестват своите разработки, а през 2025 г. може дори да видим първите от тях на пазара. MG например обяви наскоро, че догодина ще пусне „полутвърдотелна“ батерия в своите автомобили и каза, че това няма да се отрази на цената.
Подобно предложение има и китайската IM Motors. Седанът L6 вече се продава в Китай с такава батерия и тя има 33kWh повече енергия или 28% подобрение спрямо традиционна батерия със същия размер. Nio ET7 също се предлага с полутвърдотелна батерия.
Stellantis е друго популярно име, което работи п такова захранване. Тя планира да започне тестове през 2026 г., като е предвидила да предложи батерията в големите модели на брандовете Alfa Romeo, Jeep и Maserati.
Повечето други компании смятат да „прескочат“ полутвърдотелните батерии и да преминат директно към крайния вариант. Honda например вече отвори пилотна поточна линия за твърдотелни батерии. И планира още през януари да започне тестово производство. Реалното им приложение обаче ще бъде след 2-3 години.
Toyota е друго голямо име, което акцентира над твърдотелните батерии. Компанията каза тази година, че е постигнала голям напредък в разработката и ще може да започне производството им малко по-рано от първоначално очакваното. И все пак, това ще се случи най-рано през 2027 г.
Nissan също има интерес в този сегмент. Компанията очаква да пусне първата си кола с такава батерия през 2028 г. Още през 2025 г. обаче ще завърши и отвори първия завод за пилотно производство, а през 2026 г. очаква да приключи разработката на клетките.
BMW разглежда разработки на външни компании, но засега не бърза. Компанията е показвала интерес към тези батерии предимно за по-леки спортни модели.
Mercedes е сред малко скептици. Техническият бос Маркус Шафер обяви, че не е сигурен, че тези батерии са нужни, за да се постигнат желаните цели и с обикновените батерии. И все пак, тя инвестира в тях чрез Factorial.
Volkswagen Group е сред почитателите на концепцията. Компанията вече има договор с Quantumscape, за да произвежда 80GWh твърдотелни батерии на година или достатъчни за 1 млн. автомобила. Няма срок кога ще се случи това, но мащабът подклажда слухове, че следващият Golf може да е с такава батерия. А той се очаква през 2028 г.
През 2025 г. всички очакват значителен напредък в разработката на твърдотелните батерии. Ако той се реализира, това ще потвърди очакванията и плановете на мнозина. Затова годината ще е много важна, за да може технологията да си гарантира своето съществуване.