Сблъсъкът на Илон Мъск и Tesla Гига Берлин с германската действителност

Местната бюрокрация и фактът, че малко поляци знаят добре немски спъват амбициозните планове на милиардера

Tesla Berlin Илон Мъск Олаф Шолц 2

, Getty images

Илон Мъск с германския канцлер Олаф Шолц на откриването на завода.

И лон Мъск нарече завода на Tesla край Берлин "гига" и плановете му за него бяха грандиозни, но много бързо се сблъска с реалността.

Първоначално с германската бюрокрация, а впоследствие и с полските работници или по-точно с липсата им, пише полското издание на "Бизнес инсайдър”, цитирано от БТА.

Заводът край германската столица трябваше да е отправната точка за голямата европейска експанзия на производителя на електромобили. Планът бе от него да излизат 500 000 возила годишно, но от откриването му през март са реализирани едва 10 на сто от първоначално предвидените обеми.

Освен това много от произведените автомобили се озовават в сервизите - оказва се, че имат фабричен дефект.

В резултат на това, както първи съобщи в. "Билд", заводът затвори врати за 2 седмици през юли - едва три месеца след като стартира дейността си, за да бъдат усъвършенствани производствените дейности. Според производителя, това е нормална и планирана практика.

Но е удар по имиджа на Илон Мъск, смятан за един от най-талантливите и успешни предприемачи в света. Гигазаводът край Берлин, който бе високо в скалата на приоритетите му, се превърна в източник на главоболие за мултимилиардера.

Какво се обърка?

На пръв поглед не е трудно да се разбере защо Мъск е избрал за локация на европейския си завод именно Германия. Това е сърцето на световната автомобилна промишленост, но защо точно предградията на Берлин?

Отговорът на този въпрос е малко по-труден. Големите германски компании нямат заводи в тази част на страната. Изключение прави само BMW, но в Берлин се произвеждат единствено мотоциклети от тази марка. Ако Мъск е искал да "подкупи" работниците на германските автомобилни гиганти, за да работят за него, то е трябвало да построи гигасъоръжението си в други части на Германия, според "Бизнес инсайдър".

Например в Щутгарт, където са централите на Mercedes и Porsche.

Освен това подобно "подкупване" също би било проблем, тъй като Мъск плаща по-малко в сравнение с германските гиганти. Един от най-големите синдикати в страната - IG Metall, подчерта, че това, което получават работниците му, е с 20 на сто по-малко, отколкото при местната конкуренция.

Възниква въпросът защо Мъск е построил голям завод далеч от местата, където може да наема хора, и защо възнагражденията са по-ниски?

Getty images

На пръв поглед няма особен смисъл, ако обаче се вгледаме по-внимателно в картата на региона, то решението на милиардера може да придобие такъв, отбелязва "Бизнес инсайдър".

Грюнхайде се намира на около час път от границата с Полша, откъдето може да се стигне до съоръжението по-бързо, отколкото от някои части на берлинската агломерация.

Има полски градове като Шчечин и Хожув Виелкополски, чиито жители могат да се придвижат бързо и то пътувайки всеки ден, без да се налага да се местят в Германия.

Освен това възнагражденията в завода са атрактивни за поляците, тъй като те не могат да разчитат на подобни в родината си. В Грюнхайде работят доста поляци и броят им се увеличава от месец на месец. Въпреки това Мъск не може да запълни работните места. Той иска да наеме около 9000 души, но засега са само 4500.

Полското издание на "Бизнес инсайдър" е разговаряло с някои работници, както и с хора, наети посредством фирми, които си сътрудничат с Tesla. Те обикновено се изказват ласкаво за работата и възнагражденията си.

Не всички обаче искат да говорят за тях - договорите ги задължават да не разгласяват подробностите. Твърди се обаче, че работещите в производството получават месечно по 4500 евро бруто. От полска перспектива това са много пари, но работниците са длъжни да владеят немски език.

Проблемът е, че не много поляци владеят така добре езика и това безспорно пречи на процеса на наемане на персонал. Мъск сигурно си се мислел, че всеки поляк знае немски и си мечтае за работа в Tesla, казва с усмивка на лицето един от работниците.  

В крайна сметка американската компания се принуди да промени изискванията за владеене на езика за желаещите да кандидатстват за работа. Така тя отново си навлече гнева на германските профсъюзи и държавни служители, с които Мъск вече има немалко сблъсъци.

Например, заводът трябваше дълго да чака за съответните разрешителни. И Мъск вече е наясно, че не е лека задача да се справи с германската бюрокрация. Така може би е за предпочитане да насърчи поляците да учат немски.

Ако към тези проблеми се прибави оттеглянето от сделката за Twitter, както и предстоящите съдебни битки във връзка с това, то лятото на Илон Мъск със сигурност няма да е безоблачно…

Полша полски работници завод електромобили Берлин Tesla Giga Berlin Tesla