Д умите „завод” и „производство на коли”, произнесени в едно изречение, отнасящо се за България, винаги ме карат да съм скептично (меко казано) настроен. Затова сядам на щанда на Sin Cars в Женева, за да си поговорим с Росен Даскалов и да разбера какви са плановете му, защото през последния месец се завъртя именно тази тема.
Кажи ми какви са плановете ти, влиза ли в тях думата „завод”, която е доста силна за България?
„Да, по-скоро планираме малка асемблираща линия за мащабите на автомобилното производство, разположена на около 6000 кв. м. Това, което виждате тук (разбирай на щанда), са предпроизводствени прототипи. И естествено, всеки ме пита колко ще струват.
За да мога да отговаря на този въпрос, трябва да застана пред всеки един доставчик и да му кажа: този месец ще взема 100 бройки от това, 100 бройки от друго и т.н., т.е. да направим едно планирано производство с планирани доставки. По този начин ще може да направим т. нар. „OE” цени, с други думи Original Equipment за първоначално вграждане на големите производители.
Вчера (4 март) имахме разговори с една голяма френска група (не казва имена, защото няма нищо черно на бяло) да ползваме техните цени и части, които произвеждат. Водим и други разговори, но основното е да направим така, че да успеем да сглобим доставката на пъзела от части. Но затова трябва да застанем пред доставчиците с конкретни бройки, за да смъкнем цената. Как може да посочим тези бройки? Ами, естествено, трябва да имаме поръчки и да ги произведем. Вървейки назад, как може да ги направим тези бройки? Ами трябва да имаме въпросната линия за асемблиране, защото това не може да стане с условията, с които разполагаме в момента. Нашите спортни състезателни автомобили ги правим ръчно, а аз искам много повече от това.
Затова гоним да направим поточната линия, да направим IPO в България. Смятаме, че България е мястото за нашия успех и нашия бизнес, защото сме единствени, обичаме българското, с наши автомобили представяме България по целия свят (вече на три континента)."
Тук правя вметката, чее L City е мултифункционална платформа, над която ще се надграждат различни варианти. Първият вариант ще бъде производство на транспортни модели с максимум 2 места в категория L6-E и L7-E, които позволяват лесна хомологация и регистрация за движение в Европа. Нещо повече в тази посока?
„Автомобилът, като платформа, е уникален по няколко критерия. Първо, стесняваме рамката на използване в тясната градска част, без да говорим само за България. Автомобилът е предназначен да се продава в големите европейски градове, в зелените зони. След няколко години в тези зони и градове дизелът ще бъде изцяло забранен, с изключение на Евро 6. Това значи, че някой трябва да замени сегашните автомобили за доставки в тези зони, а това са основно т. нар „баничарки”, задвижвани основно с дизелови двигатели.
Оттам насетне, стеснявайки зоната за приложение, отивайки към лимитирано използване, повече от 200 км трудно може да се измине в тази среда. Ние имаме опция за максимален пробег от 300 км – 30 kWh батерия. С малка батерия може да предложим ниска цена, ниска себестойност. Батерията, както виждате, е сменяема, тя е консуматив. Ако клиентът иска да я смени с по-голяма, ние предлагаме такава услуга и може да му я заменим с по-голяма.
Оттам насетне, в градската среда максималната скорост е 50-60 км/ч, по-рядко до 80 км/ч. Такава скорост ще рече, че сваляме страшно много критериите, свързани със сигурността, с допълнителни функции на автомобили и т.н. По този начин също сваляме цената и го правим конкурентен на останалите марки.
Третото нещо, което е много важно, е нашата платформа, която за момента е уникална в световен мащаб. Не сме измислили топлата вода. Просто взехме една платформа от сферата на големите автобуси и я сведохме до мащабите за нашите нужди. Тя е базирана на нашия опит в моторния спорт, окачване, системи и т.н., всичко идва оттам. Електромоторът е германски, контролерът е от Curtis, които са №1 в света. Батерията си сглобяваме ние с компоненти, идващи от водещите марки в тази област. Остават едни пластмасови части, които ще ни бъдат правени в Швейцария. Шасито ще го произвеждаме ние с няколко робота. Седалките си намерихме доставчик в Самоков.
Автомобилът е готов, няма нещо кой знае колко сложно в него.”
На мен това ми звучи като цветя, рози, парти… Виждаш ли времеви диапазон, в който трябва да се случи всичко това?
„Да, трябва да започнем със строежа на фабриката най-късно ранна пролет догодина. Тя ще е в Русе, от където съм и аз. Естествено, в София ще имаме представителство.
Много е интересно партньорството с наши близки фирми. Такова, например, е сътрудничеството ни със „Софарма”, които ни предложиха да закупят определен брой автомобили, както и други фирми, които правят разнос в градската част. Ще ги карат година в България и така ще може да получим изключително ценна обратна връзка от тях."
Говорейки за поточна линия, трябва да те питам за какви обеми става въпрос?
"Така сме прогнозирали линията, че с няколко стотин автомобила ще бъдем на печалба от около половин милион евро. Линията има капацитет от 20 000 автомобила годишно, ако се работи на три смени. А самият завод, със всичко по изграждане и др., с предварителна поръчка за няколко стотин коли”, ще ни струва под 10 млн. евро. А това е много конкурентна цена."
От къде ще дойде финансирането за това?
„Както казах, целта ни е да работим в посока IPO. В момента зад гърба ни стои австрийска компания, която има представителство и в Германия. Работят 400 човека, които правят части за автомобили и искат да участват като съдружници в това начинание.”
Продажбите на новия Infiniti QX50 стартират от България