С ъвсем наскоро публикувахме рейтинга на TUV за най-надеждните и най-чупливите употребявани автомобили. Двете класации предизвикаха огромен интерес от ваша страна, съпроводен със също толкова коментари. Затова сега ще задълбаем по темата за начина на измерване и съставяне на различните класации.
В Америка се правят допитвания до клиентите
Вече 80 години американските потребители може да разчитат на независимата организация Consumer Reports. За оценката на различни продукти, автомобили в това число, тя изразходва около 25 млн. долара годишно.
Тази година изследването на Consumer Reports обхвана над 300 модела, произведени между 2000 и 2016 г. Основен източник на информация са самите собственици на автомобилите. Експертите са събрали над 500 000 анкетни карти от тях. Всяка машина се оценява в 17 установени области – от малки проблеми на изработката до сериозни проблеми с тренсмисията и двигателя. След това, използвайки собствени тестове и отзиви от купувачите, експертите на организацията създават свой рейтинг за надеждност, като системата за оценяване е много сложна.
Consumer Reports смята, че не е необходимо да залива клиентите с цифри. Затова автомобилите са разделени в две категории: препоръчителни за покупка и непрепоръчвани за покупка. Двете категории се сортират по базови параметри (модел, клас, вторична цена).
Кои са лидерите на Consumer Reports? Класацията за най-надеждни се оглавява от Toyota и Lexus, но най-неочаквано им приглася Buick, докато Subaru изпада от Топ 10. На противоположния полюс са Ram и Fiat.
Маркетинговата агенция J.D. Power and Associates също набира данни чрез допитване до клиентите, но прави класацията си по друга методика. На всяка марка или модел се присъжда индекс, съставен на база отчетените дефекти на 100 автомобила (РР100). Колкото индексът е по-малък, толкова по-добре.
J.D. Power разкри кои марки носят най-голяма емоция
J.D. Power определи Skoda за най-надеждна марка във Великобритания
Рейтингът за надеждност се дели на два вида: Initial Quality Study (IQS) и Vehicle Dependability Study (VDS). Първият отчита качеството на машините, слизащи от конвейра: собствениците се жалват за дефекти, произлезли до 3 месеца (90 дни) след покупката на автомобила. Вторият събира много по-богата статистика – за 3 години собственост на колата. Анализират се около 200 типични проблема, разделени на 8 категории: силов агрегат, интериор, електроника и т.н.
И тук натежава желанието за опростяване на класацията. На сайта на J.D. Power има изключително богат архив (IQS е с 30-годишна история, а VDS се измерва от 27 години), представен като удобен каталог. Избираш марка, модел, каросерия и получаваш информация под формата на петобална оценка: 1 е много лошо качество, 5 е отлично. Липсват сложни индекси, те са оставени за специалистите.
J.D. Power разчита на 500-хилядна армия от информатори. Например, през 2016 г. IQS е съставен на базата на над 80 000 анкети, а за VDS са се допитали до 33 560 човека.
Тази година 21 от 33 марки са подобрили показателите си. Най-добрите марки са Kia, Porsche, Hyundai, Toyota и BMW. Аутсайдерите са MINI, Land Rover, Volvo, FIAT и Smart.
Рейтингът за „дългосрочната“ надеждност не е толкова оптимистичен. Оказва се, че всеки пети автомобил на 3-годишна възраст има проблем с мултимедийната систева. Средният индекс PP100 е нараснал за година от 147 до 152, което означава, че надеждността на автомобилите е намаляла. Лидерите в VDS са Lexus, Porsche, Buick, Toyota и GMC.
Във Великобритания думата има застраховката
Коренно различен е подходът на британската компания Warranty Direct. Тя се специализира в застраховането от 1997 г. Анализът на данните от над 50 000 полици позволява на британците на съставят свой индекс на надеждността - RI.
При оченяването се взимат предвид не само количеството на техническите проблеми, но също и стойността на ремонта, времето за престой на автомобила в сервиза, възрастта на колата и пробега. Тук влизат само тези модели, за които е събрана информация от минимум 50 автомобила. В статистиката на Warranty Direct влизат над 250 модела.
Колкото по-голям е RI, толкова по-ненадежден е автомобилът. Средната стойност на индекса е 100. Компанията дава обратна връзка и от собствениците, като не рядко тази обратна връзка не съвпада с индекса, но цифрите не лъжат.
Съществува и световен рейтинг на производителите, който може да се групира по отделни показатели (неизправности, честота на дефекти, посещения в сервис). Използвайки методологията на Warranty Direct, то японските компании нямат равни: Daihatsu, Honda, Suzuki, Toyota, Mazda, Lexus и едва на седмо място е Ford. Интересното е, че американският лидер по надеждност - Porsche, — според англичаните се нарежда сред аутсайдерите: трети отзад напред! Пред него са само Land Rover и Bentley...
В Германия се разчита на техническия преглед
Тук тежката дума има класацията на TÜV — организацията, отговаряща за техническия надзор на автомобилите. За миналата година тя е провела над 9 233 000 технически прегледа. Тук личното мнение на хората не се взима под внимание.
Рейтингът на TÜV е разделен в пет категории: 2-3 години, 4-5 години, 6-7 години, 8-9 години и 10-11 години. надеждността немците изчисляват като процент неизправности на 100 плегледани автомобила.
Класацията отрежда лидерство на Mercedes-Benz и Porsche. Двете компании си поделят по две първи места от петте категории, като само Mazda3 разбива хегемонията им. Аутсайдерите обаче са почти неизменно едни и същи през годините: Chevrolet, Fiat, Dacia, Ford, Renault...
Компанията Dekra си съперничи с TÜV. В базата на Dekra се следят 15 млн. автомобила в 11 класа. Машините се делят не по възраст, а по пробег: 0 — 50 000 км, 50 000 — 100 000 км, 100 000 — 150 000 км и 150 000 — 200 000 км.
Търсенето на информацията на сайта им е подобна на тази на американските сайтове: избираш клас, модел, поколение, пробег и попадаш на архивния картон на автомобила.
Според „Декра“ лидери в отделните категориите са Toyota Yaris, Honda Civic, Volvo S60/V60, Mercedes-Benz CLS, Mercedes-Benz SLK, Mercedes-Benz M-Class, Mercedes-Benz B-Class, Opel Combo и Renault Master.
Остава сами да изберете дали да вярвате или не, какъв източник да търсите, ако ви интересува. Но безспорен е фактът, че всяка една организация предлага огромна база данни, от които е грехота да не се възползвате, когато правите избор на автомобил „втора ръка“. Трябва само да филтрирате необходимата ви информация.
Още по темата:
„Нов внос“? Това е списъкът на TUV за най-проблемните коли втора ръка
TUV публикува класацията на най-надеждните коли втора ръка
Японските коли доминират тази година