Регулациите убиха забавните коли в Европа

Регулациите за вредни емисии и безопасност систематично принуждават автомобилните производители да пенсионират своите спортни автомобили

Volkswagen Golf GTI

, Volkswagen

Volkswagen Golf GTI

П рез последните няколко години станахме свидетели на постепенното изчезване на спортните автомобили в Европа. Решението на Honda да пенсионира Civic Type R тази седмица следва дълга поредица от подобни съобщения от други марки. Не защото искаха, а защото бяха принудени.

Honda дипломатично заявява, че Type R се спира „в съответствие с европейското законодателство“. Четейки между редовете, хотхечът изчезва, защото не може да отговори на все по-строгите стандарти за емисии. По същата причина Mazda беше принудена да премахне 2,0-литровия двигател на Miata миналата година, оставяйки по-малката 1,5-литрова версия като единствената опция за купувачите на MX-5 в Европа.

По подобен начин Volkswagen спря шестстепенната ръчна скоростна кутия в Golf GTI, ход с глобални последици. Докато Golf R вече беше само с автоматична скоростна кутия в Европа, американците все още имаха възможност за ръчна. С фейслифта на модела дори това изчезна. Строгото законодателство на ЕС, насочено към емисиите, също така отне две жертви сред моделите на Hyundai: i20 N и i30 N. Влошавайки нещата, дори и да не е пряко свързано с емисиите, Ford прекрати производството на Fiesta ST през 2023 г. и планира да спре производството на Focus ST през следващите месеци.

Не само правилата за емисиите обаче убиват спортните автомобили. Преди около година 718 Boxster и Cayman бяха изтеглени от европейския пазар. Новите разпоредби на ЕС за киберсигурност принудиха Porsche да пенсионира дуото със средно разположен двигател по-рано от планираното. Cayman GT4 RS и Boxster RS ​​Spyder обаче получиха изключения поради ограниченото им производство. 718-ките с ДВГ все още се предлагат на пазари извън ЕС, но това няма да е така за дълго. Производството приключва през октомври и техните електрически наследници няма да са готови навреме за плавен преход.

Въпреки че не е спортен автомобил, първото поколение на Macan също се оттегли от Европа през 2024 г. по същата причина. Кросоувърът ще бъде спрян напълно през 2026 г., като него заместник ще се появи към края на десетилетието.

По подобен начин Toyota беше принудена да спре производството на GR86 миналата година, а причината бяха Общи правила за безопасност 2 (GSR2), а нейният еквивалент, Subaru BRZ, последва примера. Alpine получи двугодишен гратисен период за A110, тъй като спортното подразделение на Renault се квалифицира като марка с малък обем. Френското спортно купе обаче ще бъде пенсионирано след юли 2026 г., за да се направи път на електрически наследник.

Сякаш това не беше достатъчно, но дори моделите, които оцеляха, се сблъскват с екстремни насрещни ветрове в Европа. Няколко държави налагат гигантски данъци върху автомобили с високи емисии. Вземете например Холандия, където Toyota GR Yaris започва от 89 295 евро. Във Франция задължителният данък върху CO₂ изтласква цената на трицилиндровия хот хеч до шестцифрена стойност. Като стана дума за Toyota, Supra също е на път да изчезне, поредният спортен автомобил, който изчезва от Европа.

Сега да попитаме риторично: мислите ли, че 1,6-литров супермини като GR Yaris е по-вреден за околната среда от електрически Mercedes G-Class с тегло 3085 кг. Да, той има нулеви емисии, но тежи над два пъти повече от GR Yaris.

За да сме напълно коректни, ЕС не забранява напълно моделите с високи емисии. Mercedes все още може да продава S-Class с V12 двигател, при условие че неговите електрически автомобили и plug-in хибриди компенсират емисиите. Всъщност ЕС удължи целта за емисии на CO₂ за целия автопарк от 2025 г. до 2027 г., давайки на автомобилните производители още две години, за да достигнат средната стойност от 93,6 г/км или 15% под целта за 2020–2024 г.

Но ситуацията ще станат още по-трудна през 2030 г., когато автомобилните производители трябва да се задържат под 49,5 г/км! Какво е наказанието за непостигане на тази цел? Огромни глоби. Според Европейската комисия: „Ако средните емисии на CO2 от автопарка на производителя надвишат целта му за специфични емисии през дадена година, производителят трябва да плати – за всяко от новото си превозно средство, регистрирано през тази година – премия за излишни емисии в размер на 95 евро на г/км превишаване на целта.“

95 евро може да не звучи много, но се отнася за всеки регистриран автомобил. За гиганти като Volkswagen Group или Stellantis разходите са потресаващи. По-рано тази година Ролф Волер, топ мениджър във Volkswagen, заяви, че компанията рискува глоба от 1,5 милиарда евро само за 2025 г. През 2024 г. главният изпълнителен директор на Renault изчисли, че автомобилните производители, действащи в Европа, биха могли колективно да платят до 15 милиарда евро глоби за емисии, въпреки че и двете цифри бяха цитирани преди целта да бъде удължена до 2027 г.

Автомобилните производители вече имат малко повече възможности да промотират plug-in хибриди и електрически превозни средства, компенсирайки останалите си модели с двигатели с вътрешно горене. По-крайна мярка би била ограничаването на производството на двигатели с вътрешно горене, нещо, което Stellantis не е изключила, ако продажбите на електрически превозни средства се понижат.

През първите четири месеца на тази година изцяло електрическите превозни средства достигнаха 15,3% пазарен дял в ЕС, което е солидно увеличение от 3,3% спрямо същия период на миналата година. Хибридите се покачиха от 28,9% на 35,3%, а plug-in хибридите се увеличиха от 7,2% на 7,9%. Тези данни, публикувани от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), са обещаващи за производителите на автомобили, които се опитват да избегнат големи глоби.

Въпреки това, автомобилите за забавление с двигатели с вътрешно горене водят губеща битка, не само заради високите си емисии, но и защото заемат нишов пазар. Разбираемо е, че производителите не искат да инвестират в по-чисти двигатели за превозни средства, които ще продават само в малки количества.

Компромисът? Електрификация на спортните автомобили. Някои, като силно противоречивия Mercedes-AMG C63, са избрали пътя на plug-in хибрида. Други, като предстоящите Boxster и Cayman, преминават изцяло към електричество. Ерата на спортните автомобили само с бензин в Европа е към своя край и тази промяна ще има глобални последици, особено след като много от най-известните играчи в индустрията са базирани в Европа. Да не забравяме целта на ЕС: нула грама CO₂ на километър от всички нови автомобили до 2035 г. Това на практика забранява бензиновите двигатели за по-малко от десетилетие.

Има малка вратичка, тъй като превозни средства с двигатели с вътрешно горене, работещи със синтетично гориво или водород, биха могли да бъдат разрешени. Но реалистично погледнато, широкото приемане на тези алтернативи с течение на времето изглежда много малко вероятно.

Източник на статията: motor1.com

регулирации вредни емисии СО2 забавни коли хотхеч убийство Европа Европейски съюз