П родажбите на нови автомобили в Европа са на рекордно ниски нива. Причините за това са известни, но по-неприятното е, че шефът на Volkswagen не вярва, че кризата с чипове ще се оправи преди края на 2023 г. Още по-лошото е, че краят на войната в Украйна също не се вижда на хоризонта. Така през февруари в Европа бяха отбелязани най-ниските месечни продажби от 1990 г., от когато се прави статистика. А този всеобщ спад се води от Германия, като само през март бяха продадени с 18% по-малко коли спрямо март’21.
За добро или зло, но България отново върви срещу общите тенденции. Това показват регистрациите в КАТ на нови автомобили (М1/N1) за първите три месеца на 2022 г. За този период у нас са регистрирани 7839 автомобила спрямо 7037 година по-рано, което представлява ръст от 11,4%. Това е изключително позитивно за родния бизнес, но вероятно той ще бъде ударен (явно по-късно) от общия недостиг на автомобили.
Най-много продадени автомобили отчита Toyota. В КАТ за трите месеца са регистрирани 1177 автомобили (дял 15,01%), което е с 43% повече спрямо същия период на миналата година (823). Втората позиция е за Renault (дял 12,2%) с 956 регистрации и ръст от 58,28% (604). В челото влиза нов играч, Kia. Данните на КАТ показват, че компанията е регистрирала 570 автомобила (дял 7,27%), което е с цели 90% повече спрямо предходната година (300). От тази трета позиция изпадна Dacia, която отбелязва спад от 36,29% (539 срещу 846 автомобила).
Голямо отстъпление отчита и Skoda – 35,33% (474 срещу 733 регистрации). Най-голям е спадът при Nissan – цели 48,12%. На другия полюс се представят Ford (+74,53%), Hyundai (+68,11%), Suzuki (+149,12%) и др.
Сред любопитните данни на КАТ фигурира и ръстът на LADA от… 1000%. Нужното уточнение е, че през миналата година за трите месеца е била регистрирана само една LADA, а сега – цели 11. Ръстът при RAM е 350% (9 срещу 2), при Maserati – 200% (6 срещу 2). Ръстът при Tesla е 100% - 8 електромобила сега срещу 4 миналата година.