В ъпреки сложната среда, доминирана от ценовата война в Китай, регулаторната несигурност в Европа и търговските напрежения със САЩ, производителите пуснаха на пазара множество нови модели и дори постигнаха рекордни числа.
Електрическите автомобили изиграха водеща роля в този контекст: 55% от новите производствени модели, въведени през годината, бяха с нулеви емисии.
173 нови модела за една година
От януари до 22 декември 2025 г. бяха представени 173 нови модела, включително леки автомобили и пикапи. Броят включва официални цифри от производители от САЩ, Европа, Русия, Турция, Иран, Индия, Малайзия, Виетнам, Китай, Корея и Япония. Леките търговски автомобили (LCV) и фейслифти на съществуващи модели не влизат в сметката. В анализа си Motor1 обръща внимание само на новите модели.
Най-интересните данни се отнасят до задвижването: 96 от 173 модела са лансирани с изцяло електрическо задвижване. С други думи, повече от 55% от новите модели за 2025 г. са електрически автомобили, а не хибриди, плъг-ин хибриди или коли с удължител на пробега. Това е ясен сигнал, че електрификацията остава централен компонент на стратегиите на производителите, дори в сложна пазарна фаза.
Китай води прехода
Както може да се предположи, голяма част от новите електрически автомобили идват от Китай. След преразглеждането на целите за емисиите от автопарка за 2025 г. в Европа и по-малко строгия регулаторен подход в САЩ, Китай остана единственият голям световен пазар, където преходът от двигатели с вътрешно горене към електрически автомобили отбелязва значителен напредък. От 96-те електрически модела, пуснати на пазара през 2025 г., 53 (55%) носят китайска марка. Дял, който съответства на тежестта на китайския пазар в световните продажби на електрически автомобили.
Дялове на EV по географски региони
Сравнението между различните други географски региони също е интересно. Японските марки представиха 15 нови електрически автомобила, надминавайки европейските производители, които представиха 13 модела (това число включва Togg и марките Volvo, Polestar, Smart и Lotus). Американските марки, от друга страна, представиха 9 нови електрически автомобила, докато корейските производители се класираха с 4 модела.
Разглеждайки пазарните дялове в рамките на отделните пазари, се очертават ясни разлики:
• Китай: почти два от три нови модела са електрически
• Европа: 46% от новите модели са електрически
• Япония: подобен дял от 44%
• САЩ: 9 от 11 електрически модела, включително два Jeep-а, два Buick-а (предназначени за Китай) и по един модел от Cadillac, Chevrolet, Ford, Slate и Tesla.
Всичките цифри потвърждават, че въпреки различните стратегии, електромобилността остава ключов стълб за бъдещето на автомобила.