А втомобилната индустрия е в процес на дълбока промяна. Новите пазарни условия, дължащи се на по-силен растеж в други региони на света, трансформацията към електрическа мобилност, цифровизацията и несигурността в икономическата политика оформят настоящата ситуация.
Това развитие има ясни последици за Германия и за служителите в автомобилната индустрия. В тази връзка изследователският институт Prognos излезе с анализ, озаглавен „Перспективи за заетост в автомобилната индустрия“, поръчан от VDA. Той показва какви промени в заетостта вече са настъпили през последните години и какви предвидими промени тепърва предстоят за автомобилната индустрия. Оценено е развитието на 700 професии в автомобилната индустрия.
Заради електрифициране на задвижването, за производството на автомобили е необходима по-ниска обща заетост, отколкото в миналото. Но в ход са и други процеси, в резултат на които: От 10-те най-големи професионални групи в автомобилната индустрия, 7 са сред тези с най-големи загуби на работни места от 2019 г. насам. Професиите в машиностроенето и промишлените технологии, както и металообработването по-специално са загубили актуалност.
На противоположния полюс е заетостта в IT професиите в автомобилната индустрия, която се е увеличила с около една четвърт от 2019 г. насам и с цели 85% от 2013 г. насам.
Проучването показва, че трансформацията далеч не е завършена, но е в разгара си. Това се отнася както за развитието на заетостта като цяло, така и за развитието на отделните професионални групи.
Най-притеснителният извод от целя този процес е, че трансформацията може да струва около 190 000 работни места до 2035 г.
Проучването показва, че в рамките на индустрията се извършват големи промени: фокусът се измества. Най-голям спад, със загуба от 8900 души (-16%), са заетите в металообработването. Най-голям ръст с 10 700 души (+14%) има в професиите в областта на автомобилните технологии.
Въпреки това балансът на заетостта е отрицателен и вероятно ще продължи да се развива отрицателно: ако тенденцията, започнала между 2019 и 2023 г., продължи, заетостта в автомобилната индустрия в Германия ще бъде със 186 000 души по-ниска през 2035 г., отколкото през 2019 г., в която бяха произведени само няколко чисто електрически автомобила.
Основната причина тук са ефектите на трансформация, причинени от преминаването към алтернативни задвижвания. 46 000 работни места - около една четвърт от тях - вече са били загубени между 2019 г. и 2023 г., а още около 140 000 се очаква да бъдат загубени до 2035 г. По отношение на действителния размер обаче съществува висока степен на несигурност, тъй като, от една страна, недостигът на квалифицирани работници, който съществува или вече се появява в някои области, може да забави растежа на области, които ще станат по-актуални в бъдеще, а от друга страна, политическите рамкови условия могат както да засилят, така и да забавят тенденцията.