П редседателят на Toyota, бивш главен изпълнителен директор и член на семейството, основало компанията винаги е бил пределно ясен във възгледите си за електромобилите. Докато японският автомобилен производител беше скептичен по отношение на ангажимента си към изцяло електрическо бъдеще, Акио Тойода заяви, че натискът от страна на правителствата и производителите за забрана на колите с ДВГ е бил късоглед.
Сега председателят на Toyota прогнозира, че ако бъдещето бъде завзето само от ЕV, автомобилният сектор, особено тези, работещи в производството на ДВГ, ще загубят работни места. А това са милиони работни места. Тойода направи тези забележки по време на събитие в университета Нагоя в Япония, където откри бюст на баща си Шойчиро Тойода.
„В Япония има 5,5 милиона души, ангажирани в автомобилната индустрия. Сред тях има и такива, които са свързани с производството на двигатели от дълго време. Ако електрическите автомобили станат единственият избор, включително за нашите доставчици, работните места на тези хора ще бъдат загубени“, цитира Reuters думите на Акио Тойода.
Коментарите на Тойода отразяват подобни забележки, които той е правил през годините. В допълнение към прогнозите за загуба на работни места в индустрията, председателят на Toyota разкритикува и политиците за натиска им за пълна електрификация на автомобилите, твърдейки, че Япония ще остане без електричество през лятото, ако всички коли са електрически. Вместо това Тойода се застъпва за по-балансиран път към въглеродна неутралност, който включва хибриди и по-чисти превозни средства с двигатели с вътрешно горене.
В съвсем близкото минало позицията на Тойода не бе особено популярна, меко казано. По време на неговия мандат като главен изпълнителен директор на Toyota, компанията беше класирана като третата най-възпрепятстваща компания на усилията на правителството за ограничаване на изменението на климата. По-рано тази година, по време на гласуването за преизбирането му като председател на компанията някои инвеститори изразиха мнението си, че неговата перспектива е грешна.
Въпреки противоречията, Toyota в момента се възползва от предимствата на забавящото се търсене на електромобили. Макар делът на електромобилите в световен мащаб да продължава да расте, скоростта, с която това се случва, се забави значително, което подтикна голяма част от другите автомобилни производители да преоценят своите предишни стратегии, свързани с електромобилите. Това не се наложи да прави Toyota, която неизменно залага на своите хибриди.