Шанхай, Китай
Новината, която вече може официално да потвърдим, е, че между Българска Автомобилна Индустрия (БАИ) и Great Wall Motor (GWM) се водят преговори за възстановяване производството на китайски автомобили в България.
„Трябва да инвестираме локално. Това значи да построиш или да купиш завод. Но другото добро решение е да имаш местен партньор. Така че ние водим разговори с нашите партньори [от БАИ] и в най-добрия случай ще направим всичко работещо“, каза Паркър Ши, Head of GWM International специално за CarMarket.
Нашата медия е една от двете български медии, които присъстват на автомобилното изложение в Шанхай. Нещо повече, с колегата сме единствените двама автомобилни журналисти от цяла Европа, част от 300-те журналисти от целия свят, които GWM бе поканил, за да покаже последните си новости в моделната гама.

CarMarket.bg
Паркър Ши (в дясно), Head of GWM International
Причината това да е така се крие във факта, че БАИ е най-старият партньор на GWM в Европа, предлага най-богатата моделна гама на марката в региона и това партньорство е най-сигурното на Стария континент.
В момента се разработва нова стратегия за навлизане в Европа, с нови пазари, с внимателно подбрани за тях модели, докато у нас всичко е добре установено и работещо. Нещо повече, от БАИ договориха два нови модела за продажба в България, като преговарят и за трети.
Естествено, веднага потърсихме и потвърждение от българска страна за това, което Паркър Ши ни каза в интервю. Попитахме Антон Дончев, директор международен бизнес в Българска Автомобилна Индустрия (БАИ).
„Да, водим преговори за автомобилно асемблиране на модели в Баховица“, потвърди г-н Дончев.
Тези му думи се припокриват с това, което Ши допълни пред нас, а именно, че асемблирането само на един модел няма бизнес логика. Т.е. бе намекнато, че се говори за повече от един, вероятно два или три модела.
„Разковничето се крие в несигурността, политическа и икономическа, в отношенията между ЕС и Китай. Сами знаете, че бяха наложени големи мита за електрическите автомобили [BEV], така че има смисъл [да се асемблират електромобили на територията на ЕС]“, продължи Ши.
„Може да се отворят възможности, шанс да правим бизнес за европейския пазар“, завърши Ши.
Кратката ретроспекция на слогана Made in BG е следната. Първата копка на завода в с. Баховица бе направена през 2009 г., а в експлоатация мощността влезе през 2012 г. Пет години по-късно (през 2017 г.) „Литекс моторс“ подаде молба за фалит.
Между 2012 и 2015 г. въпросната компания продаде около 3500 коли, като клиентите бяха предимно държавната администрация, в това число редица министерства, както и големи държавни и общински фирми.