Предложение: отнета шофьорска книжка да важи за целия ЕС

Предвижда се изпит да се взема на 17 г., но свидетелство за управление да продължи да се издава при навършени 18

шофьорска книжка

iStock

Е вропейската комисия предлага водач, лишен от правото на управление на МПС в една страна от ЕС, да не може да шофира и в останалите държави от блока.

Това обяви на пресконференция в Брюксел еврокомисарят по транспорта Адина Валян.

ЕК също така иска да бъдат въведени електронни шофьорски книжки. Целта да се постигне по-добър обмен на данните, свързани с безопасността на пътя и извършените в чужбина нарушения да не остават ненаказани.

Запазва се възможността водачите да поискат издаването на свидетелство на пластмасова пластика.

Друго предложение предвижда шофьорски изпити да се полагат при навършването на 17 г. Запазва се изискването за навършване на 18 за придобиването на право на управление.

Предвижда се изпитателен срок от поне две години за начинаещите водачи след успешното вземане на изпита, както и правило за пълна забрана за управление в нетрезво състояние.

Отчита се, че две от всеки пет пътни произшествия със смъртен случай включват участието на водач на възраст под 30 г., макар че младите водачи са само осем на сто от всички в ЕС.

Адина Валян уточни, че засега едва 60 на сто от глобите, наложени за нарушения на пътя в чужбина, се плащат. Миналата година жертвите на пътя в ЕС са били над 20 000, като повечето от загиналите са пешеходци, колоездачи и водачи на мотоциклети.

България е на второ място в черната статистика на ЕС за най-много жертви на пътя през 2022 г. За този период загиналите при пътно-транспортни произшествия у нас са 78 на 1 милион жители. Средната стойност за съюза е 46 на 1 милион. По-зле от нас е само Румъния, където жертвите са 86 на 1 милион.

Комисията предлага в правилниците за движение по пътищата в ЕС като нарушения да бъдат включени неспазването на достатъчно разстояние спрямо движещото се отпред превозно средство; опасното изпреварване или паркиране; пресичането на непрекъснати бели линии на хоризонталната пътна маркировка; движението в насрещно платно; неспазването на правилата за осигуряване на коридор за спешни случаи; използването на претоварено превозно средство.

Предложенията ще бъдат разгледани от Европейския парламент и Съвета на ЕС.

шофьорска книжка шофьорски курс Европейски съюз отнета книжка