Предизвикателствата пред мобилността в България си остават все така нерешени

България се нуждае спешно от активна и съвременна стратегия за мобилността, която да изведе страната на пътя на устойчива, конкурентна и чиста мобилност

Пламен Георгиев,
ААП пресконференция 30 години

ААП

Автомобилният парк в България наброява към 3,7 милиона автомобила. Структурата на автомобилния парк прави ситуацията необичайна, дори тревожна. От всички автомобили по пътищата над 70% са над 15–годишни. Автомобилите под 5 години са 4,6% от общия парк.

48,1% от автомобилите са дизелови, 28,6% са бензин, по справка от МВР.

Електрическите автомобили наброяват 6882, което представлява 0,2% от общия парк автомобили.

Проучвания показват, че замърсяването на въздуха причинява преждевременнa смърт на 12 000 до 15 000 българи всяка година!

Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) изнесе данни, според които всеки жител на столицата средно е загубил 2084 евро от благоденствието си всяка година, заради лошото качество на въздуха, който диша.

Данните от ААП показват и изключително тревожна картина по отношение нивата на смъртност по пътищата в страните членки за 2022 г. Най-безопасните пътища остават в Швеция (21 смъртни случая/млн.) и Дания (26/млн.), а най-високите нива на смъртност отчитат Румъния (86/млн.) и България (78/млн.), при средна стойност за ЕС от 46 на милион жители.

Темите с техническата изправност и покриване на екологичните стандарти на много от автомобилите по пътищата все още будят серия от въпросителни. Движат се автомобили с премахнати катализатори, внесени от други континенти, без да отговарят на европейските изисквания, но регистрирани тук, преправяни двигатели и добавяне любителски газови уредби. Към днешна дата, държавата стимулира съзнателно вноса на силно амортизирани автомобили и не контролира достатъчно добре състоянието на този парк.

Рамката, в която ще се развива мобилността в Европа, вече е ясна до много голяма степен. През 2025 г. е планиран да влезе в сила нов екостандарт – Евро VII, който е на финалната права.

През 2030 г. средните въглеродни емисии на автомобилите, продавани от всеки производител в Европа, трябва да са с 55% по- ниски от нивата през 2020 г.

През 2035 г. влиза забрана за продажба на автомобили, емитиращи въглеродни емисии.

Страните-членки на ЕС са въвели различни стимулира за покупка и ползване на нов електрически автомобил или плъг-ин хибрид. Един пример в това отношение е съседна Румъния, която от години е въвела субсидии при покупка на нови електрически автомобили в размер на около 10 000 евро без да е производител на такива.

Фокусът на Асоциацията е в създаване на ясна стратегия от държавата, в средносреден и дългосрочен план, с крайна цел - промяна на мобилността в България.

Посоката е в повишаване дела на модерните електрически и електрифицирани автомобили, които са екипирани с последно поколение системи за активна и пасивна безопасност, които пазят тези в автомобилите, както и другите участници в движението. Обновената система следва да награждава ползвателите на подобни автомобили и ограничава чрез механизъм от типа „Замърсителя плаща” и силно амортизираните и замърсяващи автомобили.

В допълнение, Асоциацията има за цел по-бързото въвеждане на дигитална регистрация на нови МПС, както и публикуване на по-пълни данни за парк, задвижване, тенденции, които данни могат да са от полза както за гражданите, така за бизнеса, а и структурите, взимащи решения за развитие на мобилността в България.

През 30-те години от създаването на ААП членовете ѝ са изградили над 500 изложбени и сервизни центрове, реализирали са инвестиции на обща стойност близо 3 милиарда лева.

ААП Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България България автопарк в Китай мобилност