Повечето луксозни производители губят един от най-ценните си активи

Лоялността към марката е актив, на който луксозните марки винаги са разчитали. Но новите клиенти не се вълнуват от стари постулати

Пламен Георгиев,
Porsche 911 GT3 RS

, Porsche

Porsche 911 GT3 RS

А втомобилните производители харчат колосални суми всяка година, опитвайки се да привлекат купувачи. Това предполага мисленето, че, след като клиентът бъде спечелен, ще е много лесно да бъде задържан във „вярата” на марката. Но това не е случаят.

Или вече не, защото доскоро луксозните автомобилни производители бяха изградили вярност към марката, която им даваше свободата да търсят нови клиенти, а старите да останат верни до гроб. Но клиентските предпочитания се променят толкова бързо, за този лукс вече е загубен и всеки трябва да полага неимоверни усилия да запази клиентите за себе си.

Ново проучване на S&P Global Mobility казва, че повечето луксозни марки вече не могат да разчитат на лоялността на клиентите си. Изданието Visual Capitalist задълбава повече по темата.

Лоялността се измерва като процент от клиентите, които се връщат към същата марка при покупката на следващия автомобил. Тук трябва да отбележим, че проучването (януари 2022 до април 2022 г.) е съсредоточено върху американския пазар, но то дава ясна представа за промяната на клиентските нагласи. За по-задълбочен анализ са включени и данните от J.D. Power 2022 Initial Quality Study. Тук оценките се дават на база на броя проблеми на 100 автомобила през първите 90 дни след закупуване на колата.

Най-голям спад на лоялността на клиентите отбелязва Land Rover (-9,2%), но тук трябва да се отбележи, че този резултат е изкривен, тъй като петото поколение Range Rover излезе в края на проучването, така че това има сериозно влияние.

Но какво да кажем за спада от 8,5% на лоялността на клиентите на Porsche? Audi също не може да се похвали с добър показател (-7,3%). Тези резултати са изненадващи, тъй като двете марки предлагат (особено Audi) както широк набор модели с ДВГ, така и едни от най-добрите електромобили на пазара. Mercedes също е сред сериозните губещи (-7,0%).

На противоположния полюс са три марки. Една от тях е ясна: Tesla. Между нея и Apple може да се правят паралели. Между март 2021 г. и април 2022 г. цели 62% от купувачите/домакинствата, които отново са закупили нов автомобил Model 3, преди това са притежавали Teslа. Maserati има дори по-висок процент (4,3) на заздравяване на лоялността към нея, но първото място е за Genesis (+8,5), която е на пазара едва от 2015 г.

S&P Global Mobility лоялност проучване J.D. Power