Победа за автомобилния бранш: ЕС (почти) прие окончателните правила за Евро 7

Промените са доста облекчени и ще влязат в сила по-късно

Мартин Дешев,
Европейски съюз CO2

iStock

А втомобилният бранш има повод да празнува. Европейските институции са приели окончателните текстове за екостандарта Евро 7 и той отразява почти всички искания на бранша, съобщава Autocar.

„Европейската автомобилна индустрия приветства ясното планиране“, казва Асоциацията на европейските автомобилни производители. Споразумението по финалните текстове на Евро 7 е било постигнато между екипите на Европейската комисия (ЕК), Европейския парламент (ЕП) и Европейския съвет.

И трите институции сега трябва да приемат официално текстовете според своите процедури, като според коментар на Европейската асоциация на доставчиците на материали за автомобилните производители (CLEPA), която пък е сред критиците на крайния вариант, повече промени по Евро 7 няма да има.

Освен това Евро 7 запазва почти същите ограничения на емисиите като Евро 6, когато става дума за нови коли и бусове. Освен това премахва и изискването за по-строги тестове в реални условия. Производителите казват, че ако те бяха влезели в сила, всяка кола щеше да поскъпне с няколко стотин евро.

Премахва се и първоначално предлаганият стандарт Евро 7+. Той щеше да е за коли, които се справят много по-добре от изискванията. Запазва се Евро 7G за plug-in хибриди с технология, която им позволява автоматично да използват задвижване само на батерии в определени градски райони и ситуации.

Все пак Евро 7 въвежда и някои други изисквания. Едно от тях е лимити за частиците, които се отделят от гумите и спирачните дискове и накладки. За електромобилите има и изискване колите да гарантират, че батериите им имат системи за мониторинг. За колите с ДВГ също трябва да има система, която да следи, че няма вмешателства в устройствата за контрол на емисиите.

Евро 7 ще влезе в сила по-късно от очакваното. Първоначалните планове бяха това да стане от 1-ви юли 2025 г. Финалният текст обаче казва, че стандартът ще е в сила две години след окончателното му приемане, т.е. най-рано през 2026 г.

коли автомобили Евро 7 еко стандарти