Петте китайски марки с най-висок потенциал извън Поднебесната империя

В страната има приблизително 170 автомобилни компании, анализ посочва пет, които имат потенциал за успех извън Китай

Пламен Георгиев,
XPeng G3 китайски автомобили

, Newspress / XPeng

XPeng G3

К ъм днешна дата на китайския пазар има около 170 автомобилни компании в Китай. Предлагането е толкова голямо, колкото и търсенето на пазар, където се продават само 17,5 нови автомобила на всеки хиляда жители.

И макар китайският пазар да е най-големият, той все още е много малък като съотношение на нови продадени автомобили и население, много по-малък спрямо Западна Европа със съотношение 24,4, да не говорим за САЩ, където то е 40,6. Фелипе Муноз от Jato Dynamics прави този анализ за Motor1.com.

MG

MG e с британски произход, който може да се проследи почти 100 години назад. От 2006 г. обаче тя е под китайско владение. Настоящият собственик е SAIC, който е „виновникът” за огромния скок в развитието на MG. През 2013 г. компанията успява да продаде 3500 автомобила, през миналата те са били около 450 000.

Това е най-популярната „родна” марка извън Китай през 2022 г. Потенциалът й се основава на възможността за производство на атрактивни и много конкурентни електромобили за масите. MG е четвъртата най-продавана BEV (Battery Electric Vehicle) в Европа през първата половина на 2023 г., много пред Renault, Peugeot или Hyundai.

BYD

BYD все още е малка в Европа, но набира скорост в други части на света. Тя е една от най-бързо разрастващите се марки в света, като в Европа, макар все още да е малка, предлага вече цели шест модела, само електрически.

Тя е позиционирана между масовия и премиум сегмента, затова може да расте в Латинска Америка, Близкия изток и Югоизточна Азия, където не всеки може да си позволи премиум електрифициран автомобил.

Geely/Zeekr

Вероятно това е най-западната от китайските марки. Благодарение на силните си връзки със Западните производители, част от Geely Group, тази марка има достъп до конкурентни платформи и технологии, които отговарят на европейските и северноамериканските стандарти.

Автомобилите на Geely са в масовия сегмент, тези на Zeekr са в горните сегменти. Модел на Geely е четвъртият най-продаван в Русия през първата половина на 2023 г., правят доста добри неща и в останалата част на света.

NIO

Ако я нямаше Tesla и немските премиум марки, NIO щеше лесно да се е утвърдила като сериозен играч. Но тя продължава да страда срещу тези конкуренти, макар да успя да стане „китайската Tesla" с по-богата гама продукти.

Потенциалът й се крие в технологията (батерията), капацитетът на софтуера. Като премиум марка, тя няма световно проникване и все още се нуждае от време и имидж, за да може присъствието й да стане по-осезаемо в Западна Европа.

Baojun/Wuling през Chevrolet

Тази компания е позиционирана като конкурентна евтина китайска марка. Те са като Dacia на китайския пазар, благодарение на продукти, които са атрактивни, но евтини за покупка и поддръжка.

Формулата е лесна: автомобилите се ребрандират, като се използва емблемата на Chevrolet. По този начин се постига по-лесно пазарен дял на пазари като Латинска Америка, Близкия изток и Африка.

Въпреки потенциала си, те имат един голям недостатък, с който трябва да се справят: лошата репутация на китайските продукти на Запад. Това ще изиска не само пари, но и много време, за да се поправи.

китайски автомобили Фелипе Муноз анализи