Италия, България и още три държави искат отлагане на забраната на ДВГ за 2040 г.

Те са подготвили документ, който ще представят на заседание на Съвета по околна среда на ЕС другата седмица

Италия Рим

, iStock

Рим

И талия, България, Португалия, Румъния и Словакия са подписали съвместен документ, с който искат въвеждането на нулеви въглеродни емисии в колите, водещо до спиране на двигателя с вътрешно горене, да бъде отложено с пет години - за 2040-а.

Това съобщават водещи италиански медии, начело с в. “Република” и news.italy-24 т.н.

Те предлагат през 2035 г. ограничението на СО2 да бъде 90 процента, за което лобираха браншови организации, но Европейският парламент гласува за 100% от 2035 г. И по този начин одобри проекта на ЕК.

Петте страни ще представят документа на заседание на Съвета по околна среда на ЕС на 28 юни, на което всички членки на съюза трябва да оповестят становищата си. Крайното решение ще вземе Съвета на ЕС.

В документа тна петте държави се посочва, че целта е да се облекчи режимът за био и синтетични горива, а също така за нишови производства и автомобили с търговска цел.

По същество за горното се обяви и Германия, чиито финансов министър Кристиан Линднер заяви по-рано тази седмица, че страната не подкрепя пълна забрана от 2035 г. Според него, още имало ниша за двигателя с вътрешно горене.

А това означава, че дотук шест страни са против проекта на европейските институции, като сред тях са Германия и Италия - освен големи пазари, те са и водещи производители.

Медиите на Апенините пишат, че темата е била дискутирана на кръгла маса вчера в Рим с искането за отлагане, изразено от производители и синдикати в автомобилния сектор. Участвали са петима италиански министри, мениджъри, експерти и т.н.

Любопитно е, че самите министри не са били на едно мнение, а това се наблюдавало в цялото италианско правителство, според news.italy-24. Едни заявили, че така се забавя процеса по електрификация и се опасявали от натиск от страна на еколози. Други обаче изразили становище, че тенденцията за преминаване към EV така или иначе била необратима.

В крайна сметка се наложил прагматичният подход на министъра на екологията Роберто Чанголани.

Предложението за отлагане за 2040 г. беше определено като „желателно“ от президента на Автомобилната асоциация на Италия Паоло Скудиери, като обясни, че не става дума за „пренебрегване на околната среда, а за даване на възможност на други източници, като синтетични горива, биогорива и водород да участват в прехода, който трябва да се характеризира с технологичен плурализъм и устойчивост”.

На срещата са цитирани данни, които сочат, че през последните три години регистрациите на нови бензинови и дизелови автомобили в Италия са намалели повече от 50 на сто, докато тези на електрически коли растат.

През 2021 г. са били продадени 436 хил. бензинови и 323 хил. дизелови возила, което все още представлява 90% от автомобилния парк на Ботуша, където има над 34,5 милиона моторни превозни средства по пътищата.

Електрическите автомобили, от друга страна, са нараснали до почти 137 000 през 2021 г., достигайки 9,4% дял. Което все пак показва, че Италия е далеч от Германия - 26%, Обединеното кралство - 18,6%, и Франция - 18,3%.

Българското правителство в оставка мълчи по въпроса. Формално тя ще бъде гласувана и приета в понеделник.

въглердни емисии Европейски парламент забрана на ДВГ двигател с вътрешно горене България Италия