Д оговорено е: ще има нови правила за шофьорска книжка, въвеждане на мобилно свидетелство за правоуправление, изпитателен срок за новите водачи и "придружено" шофиране, пише Vesti.bg. Целта на всичко това е да се подобри пътната безопасност в Европа, тъй като почти 20 000 живота биват загубени по пътищата ежегодно.
Въвеждат се нови изисквания, така че водачите да са по-добре подготвени за реални ситуации на шофиране и да развият достатъчно усещане за риск за пешеходците, децата, велосипедистите и другите уязвими участници в движението по пътищата.
За да получи книжка, водачът ще трябва да може да използва безопасно телефона си по време на шофиране, да е наясно със слепите зони, помощните системи, безопасното отваряне на вратите и шофирането в заснежени и хлъзгави условия.
Предвижда се издаването на цифрови шофьорски книжки, които ще се качват на смартфоните с технологията за цифрови портфейли, използвана в целия ЕС. Държавите членки ще разполагат с до шест месеца след влизането в сила на новите правила за въвеждане на новите свидетелства за правоуправление. Шофьорите ще имат право да изискват и физическа шофьорска книжка.
За първи път правилата на ЕС определят изпитателен срок от най-малко две години за новите шофьори. Те ще бъдат обект на по-строги правила и санкции за шофиране под въздействието на алкохол, за каране без предпазни колани или без предпазни системи за деца.
Въвежда се политика на нулева толерантност към алкохола и наркотиците за всички шофьори.
Намалява се възрастта за издаване на професионални книжки, и се въвеждат т. нар. придружаващи водачи.
За да се намали недостигът на професионални шофьори, минималната възраст, при която водачът може да получи свидетелство за камион, ще бъде намалена от 21 на 18 години, а за свидетелство за управление на автобус, от 24 на 21 години, при условие че кандидатът притежава удостоверение за професионална компетентност.
Свидетелствата за управление на МПС ще са валидни за 15 години за мотоциклети и автомобили. Държавите от ЕС могат да намалят този период до 10 години, ако шофьорската книжка може да се използва като документ за самоличност, докато лицензите за камиони и автобуси ще трябва да се подновяват на всеки пет години. Държавите от ЕС могат да съкратят валидността на свидетелствата за управление на водачите над 65 години.