Т ова е въпрос, който става все по-актуален, отчитайки последните анализи за продажби на нови автомобили. Естествено, при равни други условия, всеки би желал да закупи нов автомобил. Но при реални условия в България сериозно влияние оказват два основни фактора – този за покупната цена и минимизиране разходите от подобна покупка. Има и редица други фактури, които биха определили предимствата и недостатъците за този избор. Можете да ги откриете в следващите редове.
- Покупна цена
Както е с всяка покупка на нов продукт и този за нов автомобил си има своята цена. Рамките, в които варира са сравнително широки и са в зависимост от сегмент, марка, модел, оборудване и т.н.
Ако имате специфични изисквания и достатъчен бюджет, покупката на ново возило дава свобода в избора на цветове (интериор и екстериор), достъп до най-новите технологии, вид на задвижване и мощност, оборудване, а дори и за правилно разработване на машината. Ще платите за автомобил, който наистина искате. И още нещо – клиентите за нови автомобили са едни от най-ухажваните не само от своите продавачи, но и от заобикалящата ги среда.
При ограничен бюджет е добре да помислите кои са основните Ви нужди и с какво може да направите компромис, но пък за сметка на по-добрата цена. Подобни предложения са предлаганите от официалните дилърства тестови и малко употребявани автомобили, но добри предложения се откриват и на свободния автомобилен пазар.
Много често раздвоението идва от факта дали да се закупи чисто нов автомобил от по-нисък клас, с малко оборудване или употребяван автомобил от висок клас, с високо ниво на оборудване. За да се дадат конкретни насоки, в този случай е необходим анализ и сравнение при конкретни предложения.
- Допълнителни разходи и придобивки с покупката
При покупка на нов автомобил, допълнителните разходи основно са: ЕКО такса, застраховки КАСКО и Гражданска отговорност, регистрация в КАТ, допълнителен комплект зимни гуми, винетка и др. Такива биха били и разходите за малко употребяван, но вносен нерегистриран автомобил
При покупка на малко употребяван регистриран автомобил, допълнителните разходи са за самата покупка – нотариална такса (в зависимост от стойността на сделката), еднократен данък за придобиване на собственост (2%-3% от застрахователната стойност), регистрация в КАТ. Много често с обявената и договорена цена получавате безплатно остатъка от валидни застраховки, винетка, платен пътен данък, допълнителен комплект гуми, аксесоари и други.
- Физическо състояние (екстериорно, интериорно, техническо)
При покупка на нов автомобил – не би следвало да има никакви условности относно цялостното състояние на автомобила. Дори при желание от страна на клиента, често има възможност сам да си премахне част от предпазните и покривни материали.
Но при покупка дори и на малко употребявана кола е възможно да има налични следи от използването му. Най-често могат да бъдат леки драскотини по боя, хромирани и пластмасови елементи, разшита или скъсана тапицерия, забележки по гуми и много други, възникнали поради непредпазливост.
- Гаранция и поддръжка
Почти всички официални вносители на нови автомобили предлагат минимална гаранция от две-три години или до 100 000 км (което настъпи първо). Дори за закупените от страната ни автомобили важат условия за допълнителна (удължена) гаранция, стигаща до седем години или до 200 000 км пробег.
Ако Вие сте първият собственик на автомобила, ще разполагате с предложената от дадената марка гаранция до продажба или изтичане й. А ако сте втори, вероятно ще наследите остатъчната такава, тъй като гаранционните условия са за автомобила, а не за ползвателя. Основно изискване за покриване на гаранционен случай е правилна и навременна поддръжка в официален сервиз на марката.
- Финансиране
Най-изгодният вариант за финансиране на нов или малко употребяван автомобил е използването на лизингови компании.
През последните няколко години се предлагат изключително ниски нива на лихви за финасиране на нови автомобили. Заедно с това се предлагат и сравнително гъвкави решения според изискванията на конкретният клиент – възможност за много ниски авансови разходи, възможност за избор на максимално допустим период на изплащане, опция за висока или ниска остатъчна стойност. Тази предложена гъвкавост позволява правилно планиране на месечните вноски от планирания бюджет.
За покупка на малко употребяван автомобил също може да се използва лизингова компания, но при определени условия, на които трябва да отговаря избраният автомобил – произход, възраст, без тежки ПТП сервизна история и т.н. Също така предложените планове за изплащане могат да са с ограничен срок, с по-високи авансови разходи и фиксирана остатъчна стойност. В някои случаи, поради по-ниската цена, е добре да се провери и възможността за използване на потребителски кредит.
- Експлоатационни разходи
С покупката на нов автомобил, може да сте спокойни, че няма да имате никакви непредвидени разходи за поддръжка на автомобила. Всичко ще зависи от интензивността и начина на шофиране, но поне първите 30 000 км – 50 000 км би следвало да посещавате сервиза само за задължителните прегледи по поддръжка (масла, филтри, инспекции).
Колкото по-използван е автомобила (възраст и километри), толкова по-вероятно е скоро да Ви предстоят по-скъпите моменти от поддръжката – дискови спирачки и накладки, съединител, масло на скоростна кутия и диференциали, ремъци и ролки, други. Понякога ниската цена може да компенсира изразходения ресурс, но често той остава за сметка на купувача.
- Равносметка
Ако търсите сигурност, съвременни технологии, актуалност или обичате да се грижите педантично за автомобила си и не сте склонни на компромиси, препоръчваме да си закупите нов автомобил, да забравите за грижите и да платите цената.
Но ако имате ограничен бюджет, готови сте да преглътнете някои подробности за визията, оборудването и състоянието относно желания автомобил, може да го направите по-изгодно. А често това може да означава 40-50% по-ниска цена от първоначално платената за две-три годишен автомобил.
Автор: Рейхан Халибрямов, Vozilo.bg