Мъките на Nikola свършиха, поредният революционер потъна

Преди години стартъпът бе оценявам по-високо от Ford, днес няма кеш и обяви фалит

Пламен Георгиев,
Nikola Tre BEV камиони

, Nikola Motor

Nikola Tre BEV

Т ази седмица Nikola се присъедини към Fisker, Proterra и Lordstown Motors в списъка от неизпълнили големите си обещания стартъпи, които потънаха безславно. Производителят на електрически камиони подаде молба за фалит по Глава 11, след като остана без пари и не успя да намери спасител.

Компанията, базирана във Финикс, отчете спад на цените на акциите с 95% през изминалата година, а ефектът от скандала, забъркан от основателя й, който получи четири години затвор продължава да я преследва. Nikola иска да продаде активите си, които оценява на между 500 милиона и 1 милиард долара. Но съдебните документи изброяват задължения между $1-10 млрд., пише Reuters.

Трудно е да се повярва, че преди пет години в разгара на лудия бум на EV стартъпите, същата тази компания беше по-ценна от Ford. Nikola имаше пазарна капитализация от $27 млрд. през 2020 г., въпреки че никога до онзи момент не бе продала и един камион, а вече бе подписала многомилиардна сделка с GM, според която компанията от Детройт трябваше да вземе 11% дял, да доставя на Nikola батерии и водородни технологии и да направи електрическия пикап Badger на стартъпа.

Същият трябваше да има 919 к.с. и пробег от близо 1000 км във версията с горивни клетки (планиран беше и редовен EV), но така и не стигна до производство. Nikola обаче излезе с големите си камиони по пътищата на Америка, но не и без да изстрада това. Стартъпът направи първата си електрическа платформа през 2021 г., но скоро започнаха проблемите, включително пожари в камионите, които принудиха компанията да обяви изтегляне на продадените камиони от пазара.

Nikola бе погълнат и от скандал, когато основателят Тревър Милтън беше признат за виновен в измама за фалшифициране на видео, заблуждаващо инвеститорите, че марката е готова да започне производство на модела One.

Nikola