И зкопаемите горива са проблем за околната среда и това вече е пределно ясно на всички. Дните им на масово използване постепенно свършват и учените по света усилено търсят всякакви алтернативи.
И докато електричеството и водородът да са се позиционирали като основните заместители на дизела и бензина, те далеч не са единствените. Една сравнително нова идея е амонякът, съобщава Autocar.
Миналата година китайският производител GAC обяви, че работи заедно с Toyota, за да тества амоняк като гориво за ДВГ. Първите опити са били успешни.
Учени от университета „София“ в Токио са направили друг проект. Те са имали за цел да направят изгарянето на амоняка по-ефективно в двигателя, тъй като в стандартен вид, възпламеняването му е доста трудно.
Затова в повечето случаи се използва смес с бензин, но така ще има вредни емисии. А ако изгаря само амоняк, не се отделя въглерод и е много по-екологично. Учените се стремят да постигнат именно това – да улеснят запалването на амоняк с други, по-екологични примеси.
Те са направили допълнителна камера, която „завърта“ амоняка и въздуха и ускорява въртенето им преди да влязат в цилиндъра. Това от своя страна подобрява хомогенността на горивната смес и улеснява запалването ѝ, подобрява изгарянето и допълнително намалява емисиите.
Засега тестовете са правени с прозрачен, едноцилиндров двигател, който позволява на учените да видят какво точно се случва и да го оптимизират. Изпробвани са различни дизайни и форми на камерата, за да се намери оптимален ефект.
Те вече са намерили подходяща конфигурация и са готови за следващата стъпка. А тя е тестове с по-големи двигатели, както и сравнение между изгарянето на чист амоняк с новия метод и спрямо стария със смесване на бензин. Резултатите засега са обнадеждаващи, но ще е нужно още време преди да може да се достигне до етап, който да е приложим в ежедневието.