Мит ли е, че карането на неутрална предавка е полезно

Има доста твърдения, че движението на автомобила на неутрална предавка пести гориво и намалява износването на трансмисията. Действителността обаче може да е малко по-различна и дори против закона

Мартин Дешев,
трансмисия скоростна кутия

iStock

В продължение на десетилетия шофьорите са си предавали идеята, че превключването на неутрална предавка при спускане по инерция е хитър трик. Логиката звучи убедително: двигателят не се използва и си почива, колата уж пътува „безплатно“, без да използва гориво и натоварва по-малко трансмисията.

В действителност, съвременните превозни средства и дори много по-стари, разказват съвсем различна история. Това, което някога е имало известна доза смисъл, до голяма степен се е превърнало в мит, който може да доведе до разхищение на гориво и да компрометира безопасността.

Най-голямото погрешно схващане се върти около разхода на гориво. Много шофьори предполагат, че работата на празен ход в неутрално положение изгаря по-малко гориво, отколкото движението на предавка.

Макар че това може да е било вярно за карбураторните двигатели преди десетилетия, съвременните автомобили с впръскване на гориво се държат различно. Когато отпуснете педала на газта, докато оставате на предавка, блокът за управление на двигателя обикновено активира прекъсване на подаването на гориво.

Впръскването на гориво пада до нула, докато колелата поддържат двигателя да се върти. Резултатът е точно това, което шофьорите си мислят, че получават в неутрално положение: нулев разход на гориво. Когато превключите на неутрално положение обаче, двигателят трябва да продължи да работи на празен ход, което означава, че продължава да гори гориво, само за да работи. По ирония на съдбата, движението по инерция в неутрално положение често използва повече гориво, а не по-малко.

Второто често срещано твърдение е, че движението по инерция в неутрална предавка намалява износването на трансмисията. На практика това предимство е минимално в най-добрия случай и несъществуващо в масовия.

Съвременните ръчни и автоматични трансмисии са проектирани да се справят със спирането с двигателя без прекомерно натоварване. Всъщност, оставането на предавка позволява на задвижващия механизъм да остане под контролирано натоварване, с правилно смазване и предвидими сили. Честото превключване в неутрално положение, особено при висока скорост, може всъщност да увеличи износването на съединителите, синхронизаторите или компонентите на автоматичната трансмисия поради многократно изключване и повторно включване.

Безопасността е мястото, където митът за движението по инерция в неутрално положение става по-тревожен. Когато колата е в неутрална предавка, водачът губи спирачната способност на двигателя, която играе ключова роля за контрол на скоростта, особено по надолу по склоновете. Без нея спирачките трябва да работят по-усилено, за да поддържат скоростта, което увеличава натрупването на топлина и риска от отслабване на спирачната сила.

Освен това, престоят в неутрално положение забавя способността на водача да ускори незабавно, ако възникне опасност, тъй като първо трябва да включи отново на предавка. Много институции и експерти по безопасност на движението изрично не препоръчват движение по инерция в неутрално положение само поради тази причина.

Съществуват и правни и регулаторни съображения. В някои страни например райони на Великобритания и щати във САЩ, движението по инерция надолу в неутрално положение е незаконно, тъй като се счита за форма на намален контрол над превозното средство. Въпреки че прилагането му може да е рядкост и да се доказва трудно, правилото съществува именно поради свързаните с него рискове за безопасността.

И така, защо митът продължава да съществува? Част от него произтича от остарели съвети за шофиране, а част от интуитивната, но погрешна, идея, че разкачването на двигателя от задвижването трябва да пести гориво. В действителност съвременните двигатели са далеч по-умни от това. Те са проектирани да оптимизират разхода на гориво автоматично, без намесата на водача, стига превозното средство да е на предавка.

Реалността е ясна: движението по инерция на неутрална скорост не предлага реални икономии на гориво, нито значими механични предимства и въвежда рискове за безопасността. Това, което изглежда като „безплатно изминато разстояние“, в повечето случаи е остатъчен навик от друга автомобилна ера. Такъв, който вече не важи за колите, които караме днес.

ръчна скоростна кутия предавателна кутия скоростна кутия трансмисия автомобили коли