П ред „Телеграф” Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи, разкрива, че се обсъжда възможността за GPS тракер, с който застрахователите да следят поведението на водачите. Той ще разкрива как се използват спирачките, дали се шофира с висока скорост или не.
Такъв начин за определяне на „Гражданска отговорност” е въведен в много развити държави като Италия, Великобритания и Нидерландия. Тодоров казва, че този вариант сериозно се обсъжда на институционално ниво у нас.
В същото време Комисията за финансов надзор не се е отказала от въвеждането на системата „бонус-малус“. За нея се говори от години, но е зациклила на инстуционално ниво, колко изненадващо.
Според застрахователи най-новата идея е всяка компания да си разработва сама критерии за „бонус-малус“ за своите клиенти, разказва „Телеграф”. Така всеки застраховател сам ще решава кога неговите клиенти ще получават по-ниска премия и кога по-висока според рисковия им профил. Възможно е някои компании въобще да не въведат тази система по техен избор.
Комисията за финансов надзор е потвърдила пред изданието, че се тръгва именно в тази посока, защото такава е европейската практика. Според нея „застрахователите разработват собствени критерии за „бонус-малус”, като се взимат предвид единствено факторът причинени щети”, коментират от комисията пред „Телеграф“.
В същото време няколко големи застрахователя проучват технологичната алтернатива с GPS тракера, който ще им помогне да си изградят рисков профил на водача. Принципът ще бъде доброволен – шофьорите, които се съгласят да имат такова устройство в колата си, ще получават отстъпка в цената на застраховката. Очаква се това да ги дисциплинира при карането, защото високата скорост и рязкото удряне на спирачки ще влоши рисковия им профил и застрахователят ще ги „накаже“ с по-висока премия.
На този етап застрахователите обмислят да въведат телематика, както се нарича системата, за застраховката си „Каско“. Целта е на основата на данните, пращани от това устройство, да се определи индивидуалното тарифно число за всеки клиент. Така, ако караш по-рисково, тарифното число ще се увеличи и застраховката ще се оскъпи.
Крайно решение обаче не е взето, тъй като премията по автозастраховките у нас е ниска, а въвеждането на системата означава да дадеш на водача бонус върху бонус, посочват специалистите. Те проучват опита на Италия, където няколкостотин хиляди автомобили имат телематично устройство за целите на застраховката „Гражданска отговорност“. У нас обаче въвеждането на телематика за този вид застраховка е проблемно, защото само устройството като цена е съпоставимо с цената на самата полица, обясняват още експертите.
Но експерти са на мнение, че дигитализацията ще намира все по-голямо приложение сред застрахователите.
Телеметрията не може да бъде задължителна, а може да се въвежда само на договорна основа, като се спазват стриктно правилата за защита на личните данни, е становището на Комисията за финансов надзор.