Милиардери с фамилия Peugeot се борят за власт в Stellantis

Двама наследници на милиардерската династия Peugeot се борят за място в борда на директорите на Stellantis

Пламен Георгиев,
Peugeot емблема

Peugeot

Р обърт и Ксавие Пежо влизат в явна надпревара за власт в изпадналия в затруднения конгломерат Stellantis. Фамилията, която е сред най-известните индустриални династии във Франция, се опитва да изравни влиянието си на друга подобна династия, италианската Аниели.

Към момента балансът на властта е силно наклонен в полза именно на Аниели.

Пежо са разделени от десетилетия, а от фамилията отказват да коментират защо двама техни наследници се борят за едно място в борда на директорите. Ясно е, че на „мелят“ много добре. Все пак се казва, че ангажиментът на фамилията към Stellantis е „непоколебим“ и че компанията „остава в основата на семейната идентичност“.

В продължаващите размествания в борда на директорите, 75-годишният Робърт Пежо се стреми да поднови ролята си на директор, която датира от обединението през 2021 г., когато той стана заместник-председател на Stellantis. Той помогна за договарянето на сделката за сливане с председателя Джон Елкан. Същият пък е влиятелен наследник на индустриалната династия Аниели, която основа Fiat.

За същото място се кандидатира и 61-годишният Ксавие Пежо, ръководител на западащата марка DS на Stellantis. Той отговаря и за „наследството“ на автомобилния производител. Прекарал е почти цялата си кариера в автомобилния производител, като за първи път се присъединява към дилърското подразделение на PSA преди малко повече от три десетилетия и е ръководил марката Citroen и подразделението за търговски ванове.

Ако бъде избран, очаква се Ксавие да бъде по-активен от Робърт в защитата на френските интереси и в опитите си да обърне упадъка на марката Peugeot.

Членът на семейство Peugeot, който ще надделее през следващите седмици, ще заема поста само две години, считано от 2026 г., след като бордът премине към съкратени мандати. Но както и да се развият нещата, големи промени в стратегията на групата са малко вероятни, казват източниците. Stellantis в момента дава приоритет на инвестициите в САЩ - най-големият ѝ източник на печалба.

Друг вариант, наличен за Peugeot, е да увеличат дела си в Stellantis и да получат още едно място в борда, ход, който би изисквал подкрепата на разпръснатото и разединено семейство, което е на път да диверсифицира дейността си.

Двамата потомци на Peugeot от осмо поколение произхождат от отделни клонове на фамилията, чиито членове са били на противоположни страни в нашумял конфликт за семеен контрол, който разтърси PSA преди повече от десетилетие. По-големият брат на Ксавие, Тиери, напусна поста си на председател на PSA през 2014 г. след сблъсък с Робер, който подкрепяше отстъпването на семейния контрол в полза на френската държава и китайската Dongfeng Motor. Робер също така играе водеща роля в диверсифицирането на богатството на клана от автомобилостроенето чрез семейния инвестиционен фонд Peugeot Invest.

В миналото семейство Пежо обикновено заемаше професионални позиции при закрити врати. Този път процесът за избор на място в борда се наблюдава от външен консултант и кандидатите потвърдиха интереса си чрез медиите.

Диверсифицираната холдингова компания Exor на семейство Аниели има 15,5% дял в Stellantis и две места в борда на директорите в сравнение със 7,7% и едно място на Peugeot. Peugeot получиха изключение от договорения по време на обединението договор за спиране на собствеността, което би им позволило, при определени условия, да увеличат дела си над 8% и да получат второ място. Условията за сливането определиха първоначалните номинации в борда и дадоха на членовете четири- или петгодишни мандати, период, който впоследствие е намален до две години. Съкратените мандати в базирания в Амстердам автомобилен производител позволяват по-голяма гъвкавост при реформиране на борда, но са в противоречие с препоръчителната практика във Франция, където средният срок е четири години.

Веднага след сливането, френски ръководители, идващи от PSA, заеха ключови управленски роли в Stellantis, заедно с Тавареш. Сега по-голямата част от ръководството идва от редиците на бившия Fiat Chrysler. Влиянието на Елкан се увеличи още повече през последната година, след като наследникът успешно ръководи групата през внезапното напускане на Тавареш, преди да избере Антонио Филоса, италиански ветеран от Fiat Chrysler, за нов главен изпълнителен директор през май. Оттогава Филоса ръководи ново пренареждане на висшето ръководство, в резултат на което италиански граждани заемат повечето ключови позиции.

Източник на статията: autonews.com

Ксавие Пежо Робърт Пежо фамилия Пежо семейство Пежо Peugeot