Mazda най-после връща към живот роторния двигател, след като дъги години около съдбата му витаеха само слухове. На 13 януари, по време на автомобилното изложение в Брюксел ще дебютира Mazda MX-30 R-EV, оборудвана с ванкелов двигател, който играе ролята на генератор за удължаване на пробега на електромибила.
Тази комбинация не е нещо ново и невиждано. В момента Nissan предлага e-Power за Qashqai и X-Trail, където двигател с вътрешно горене играе ролята на генератор на електричество, а автомобилът се задвижва от електромотор.
Същата е философията и тук. Роторният двигател ще зарежда батерията, а тя от своя страна ща захранва електромотор, който задвижва колелата. Mazda казва, че ползите от това решение са електрическото задвижване, но с пробега на двигател с вътрешно горене.
Именно пробегът е големият недостатък на MX-30, тъй като батерията с капацитет от 35,5 kWh дава много малка автономност, само 200 км.
Към момента няма никакви технически подробности за роторния двигател, чиито високи обороти плени въображението на феновете в RX-8. Не е ясно и дали Mazda ще увеличи мощността на електрическия мотор от сегашните 107 kW.
Връзката на Mazda и роторният двигател може да се проследи почти шест десетилетия назад. Първият роторен двигател на Mazda дебютира на салона в Токио през 1964 г.
Разходът на гориво и вредните емисии бяха проблемът през тези десетилетия. Тя бяха и сред причините, които изпратиха RX-8 в историята през 2012 г., последната Mazda с ванкелов двигател.