Математиката на Toyota: 9 млн. е-коли замърсяват колкото 27 млн. хибрида

Председателят на компанията настоява, че залогът само на електромобили е грешен, не може да се отрече, че не е последователен

Акио Тойода

, Toyota

Акио Тойода

А кио Тойода е човек, който казва каквото мисли. И определено е последователен, не се отклонява от първоначално поетия курс. От години той говори, че принуждаването на всички да купуват електромобили не е пътят напред. Председателят на Toyota е категоричен, че преходът не може да бъде прибързан и че залагането изцяло на електрически автомобили би имало огромни последици за цялата автомобилна индустрия.

Тойода вярва, че милиони работни места по веригата за доставки биха могли да бъдат изложени на риск, ако двигателите с вътрешно горене бъдат премахнати твърде бързо. По отношение на околната среда Тойода твърди, че електромобилите все още са много по-мръсни от хибридите.

Внукът на основателя на Toyota Кийчиро Тойода изчислява, че компанията е продала около 27 милиона хибрида от пускането на пазара на Prius от първо поколение през 1997 г. Според него тези хибриди са имали същия въглероден отпечатък като 9 милиона изцяло електрически превозни средства. С други думи, един електромобил е толкова мръсен, колкото три хибрида.

Той твърди, че разликата е още по-голяма, когато електрическите превозни средства се зареждат с електричество от топлоелектрически централи, разчитащи на изкопаеми горива, както е в Япония.

Но ако бяхме произвели девет милиона електрически превозни средства в Япония, това всъщност щеше да увеличи въглеродните емисии, а не да ги намали. Това е така, защото Япония разчита на топлоелектрически централи за електричество.“

Нежеланието на Toyota да поема по пътя на пълната електрификация предизвика критики, като някои дори поставиха под въпрос бъдещето на компанията. Но се случи точно обратното, Toyota разчете ситуацията правилно преди няколко години и сега не й се налага да обръща плочата, както го направиха мнозина.

През 2024 г. Toyota беше най-големият автомобилен производител в света за пета поредна година. Разбира се, електрическите ѝ автомобили може да изостават от конкуренцията, но Toyota компенсира това с хибридите си и останалите модели с двигатели с вътрешно горене, които все още продава. Последният автомобил с бензинов двигател, получил хибридното третиране, е Aygo X, най-малкият модел на фирмата извън kei-cars, които се продават изключително в Япония. Toyota твърди, че малкият хечбек има най-нисък CO₂ отпечатък от всички автомобили без plug-in на пазара.

Преди време Акио Тойода каза, че електрическите автомобили никога няма да надхвърлят 30% пазарен дял и твърди, че индустрията трябва да се съсредоточи върху хибридите и синтетичните горива. Въпреки че призна, че Mirai е търговски провал, Toyota остава ангажирана с водорода и вижда потенциал в комбинирането му с двигатели с вътрешно горене. В същото време помага на BMW да пусне на пазара първия си сериен водороден автомобил през 2028 г.

Докато фокусът е върху хибридите и електрическите превозни средства, Toyota не е забравила радостта от шофирането. Главният изпълнителен директор на компанията, Коджи Сато, наскоро беше цитиран да казва: „Колата не е кола, ако не е забавна.“

През следващите години очаквайте нова Supra, възродена Celica и евентуално нов MR2, съдейки по прототипа със средно разположен двигател, показан по-рано тази година. Lexus ще пусне на пазара и сериен автомобил в стил GT3, вероятно с V8 двигател.

Източник на статията: motor1.com

електромобили хибриди Акио Тойода