Краш тестове показват да не се доверяваме на автоматичните спирачки

Те не се справят достатъчно добре в предотвратяването на удари

Мартин Дешев,
краш тест манекен

iStock

М ного модерни автомобили разполагат с голямо разнообразие системи за сигурност. Една от тях са автоматични спирачки, които имат за цел да предотвратят удари и инциденти.

Според краш тестове на американския Застрахователен институт за магистрална безопасност (IIHS), шофьорите не трябва да се предоверяват на тези системи, съобщава The Drive. IIHS е американският еквивалент на Euro NCAP и краш тестовете на организацията се ползват с доверие и са мерило за сигурността на колите.

От IIHS са тествали 10 от малките SUV-ове. Сред тях са Volkswagen Taos, Toyota RAV4, Subaru Forester, Honda CR-V, Mazda CX-5 и др.

Фокусът на тестовете е бил върху автоматичните системи за спиране, като те са поставени в различни ситуации. Освен това скоростта на тестовете е увеличена. В стария им формат, тя е била 19 км/ч и 49 км/ч. В новия вариант тестовете се правят с три скорости: 50 км/ч, 60 км/ч и 70 км/ч.

„Мнозинството от новите автомобили вече идват със система за автоматично спиране в екстремни ситуации и нашето проучване показва, че технологията се справя с около половината от ситуациите, когато тестваната кола, ще удари обект отзад“, казва президентът на IIHS Дейвид Харки.

Тестовете са общо девет – три ситуации, като всяка се тества в трите скорости. Колите са задвижени към 3 стационарни обекта – надуваем мотор с чучело, надуваема кола и съвсем истинско полуремарке на камион. В колите има шофьор, който не се намесва при тестовете с надуваемите обекти, но реагира и заобикаля полуремаркето, ако се наложи.

Добрата новина е, че повечето от тестваните 10 SUV-а дават адекватни предупреждения достатъчно рано, че има риск от сблъсък. Лошата е, че също така повечето SUV-ове не успяват да спрат навреме сами, за да предотвратят сблъсъка, особено при по-високите скорости.

В крайна сметка единствено Subaru Forester получава рейтинг „добър“. Honda CR-V и Toyota RAV4 получават оценки „приемлив“.

Ford Escape, Hyundai Tucson и Jeep Compass получават рейтинг „маргинален“. Останалите – Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Chevy Equinox и Volkswagen Taos получават оценка „лош“.

При по-ниските скорости, колите се справят по-добре. Но и инцидентите ще са по-малко сериозни. В реалността, повечето катастрофи стават при по-високите скорости.

Затова експертите отбелязват, че шофьорите не трябва да се доверяват на системите за сигурност и да разчитат, че те ще ги спасят от инциденти. Затова те се казват "асистиращи". Те могат да помогнат, но не да заменят шофьора. Затова бдителността и разумното шофиране остават най-важни.

коли автомобили краш тестове асистиращи системи пътна безопасност