Инвестициите на китайските марки в чужбина изпревариха тези в родината

Разликата е огромна, а това е пореден повод за страх от всички западни производители

Пламен Георгиев,
Great Wall Motors Париж мотор шоу 2022

Great Wall Motors

Т върди се, че китайските производители на електрически автомобили са инвестирали повече в чужбина, отколкото у дома за първи път през 2024 г., според данни на Rhodium Group, тъй като силната вътрешна конкурентна среда прави почти невъзможно за производителите да реализират печалба в Китай.

Автомобилните производители се възползват от години субсидии и други правителствени политики, насочени към превръщането на Китай в световна автомобилна сила и световен лидер в електрическата мобилност; свръхкапацитетът и агресивната ценова война обаче тласнаха индустрията към спад.

Според данни, събрани от Rhodium Group, американски мозъчен тръст, преките чуждестранни инвестиции от Китай в чужбина във веригата за създаване на стойност на електрическите автомобили са се увеличили средногодишно до $30,4 милиарда през 2022-2024 г. от $8,5 милиарда през 2018-2021 г. Междувременно стойността на китайските вътрешни инвестиции във веригата за създаване на стойност на електрическите коли е спаднала от $94 милиарда през 2022 г. – пик – до едва $15 милиарда миналата година, показват данните.

„През 2024 г. инвестициите в електрически превозни средства от китайски компании са били по-големи в чужбина, отколкото в страната за първи път, което е историческа преориентация на капитала, тъй като компаниите търсят рентабилност извън вътрешния пазар, изправен пред „инволюция““, се казва в доклада.

BYD изгражда завод за електрически автомобили в южната част на Унгария, която се очаква да започне производство до края на 2025 г., както и отделно съоръжение в Турция, планирано да заработи през 2026 г. Geely има планове за нов завод във Виетнам, докато Chery и Great Wall Motors се разширяват в Русия и в Латинска Америка. Други производители също търсят инвестиции в Югоизточна Азия и Индия.

Според данни на LSEG, обхващащи 33 регистрирани автомобилни производители със седалище в Китай, средният марж на нетна печалба в сектора е спаднал до едва 0,83% през 2024 г. от 2,7% през 2019 г.

Изправени пред мита за електромобили от Европейския съюз, САЩ, Канада, Турция, Бразилия и други икономики, китайските автомобилни производители фокусират инвестициите си върху Азия, Близкия изток и Африка, се казва в доклада, които са привлекли съответно 33% и 25% от новите инвестиции. Въпреки това, на фона на съобщенията, че споразумението за свободна търговия между Китай и страните от Персийския залив е блокирано поради опасения в Саудитска Арабия, че евтиният китайски внос може да подкопае усилията на кралството да се превърне в индустриален гигант, тези инвестиционни възможности може скоро също да бъдат ограничени.

Източник на статията: dailysabah.com

китайски автомобили инвестиции