К упуването на нов автомобил е (все по-)скъпо удоволствие, като хората взимат предвид множество фактори, когато избират съответния модел. Един от тях е как той запазва своята стойност и за какви пари може да бъде продаден след няколко години.
Ново проучване на iSeeCars открива кои са автомобилите, които се обезценяват най-много за първите 5 години на своя живот. Съответно разглежда и кои са моделите, които пък запазват най-много от своята стойност за същия период.
Освен по модели, анализът разглежда и кои типове коли губят най-много. Лошата новина – обезценяването се засилва за всички коли през 2025 г. спрямо 2023 г. Ако преди две години то е било средно 38,8%, то през 2025 г. достига 45,6%.
Най-много се обезценяват електромобилите – 58,8% за 5 години. SUV-овете са втори с 48,9% обезценка, следвани от хибридите с 40,7% и пикапите – 40,4%.
„Обезценяването остава най-скъпият аспект от купуването на нов автомобил и вариацията между видовете автомобили и конкретните модели, е нещо, което клиентите трябва да имат предвид при избора си. Понякога тази разлика може да е в десетки хиляди долари“, казва Карл Брауър, един от водещите анализатори на iSeeCars.
И така, които са колите, които се обезценяват най-много за първите 5 години?
Първенец е Jaguar I-Pace. Той губи бруталните 72,2% от стойността си или 51 953 долара.
Второто място е за BMW Серия 7 с 67,1% обезценка или 65 249 долара. Трета е Tesla Model S с 65,2% или 52 165 долара.
В топ 10 попадат още:
Infiniti QX80 – 65%
Maserati Ghibli – 64.7%
BMW Серия 5 хибрид – 64,7%
Nissan LEAF – 64,1%
Maserati Levante – 63,4%
Tesla Model X – 63,4%
Cadillac Escalade ESV – 62,9%
Съответно кои са и автомобилите с най-малко обезценяване:
10. Toyota Corolla Hatchback – 30,1%.
9. Porsche 718 Boxster – 29,6%
8. Ford Mustang – 29,2%
7. Toyota Tundra – 29,1%
6. Chevrolet Camaro – 28%
5. Honda Civic – 28%
4. Chevrolet Corvette – 27,2%
3. Toyota Tacoma – 26%
2. Porsche 718 Cayman – 21,8%
1. Porsche 911 – 19,5%.
Както винаги, скъпите и луксозни модели се обезценяват много повече. Причината за разминаването е, че на вторичния пазар традиционно се търсят по-евтини и достъпни коли от масовия купувач и това води до голямата обезценка на премиум моделите, казва Брауър.