К итай планира да постави изискване пред производителите, което да ги задължи от 2035 г. да продават само екологични “new energy vehicles”, съобщава Nikkei Asia.
В плана се казва, че 50% от новите автомобили, продавани в страната от 2035 г. трябва да бъдат електрически, плъг-ин хибридни или автомобили с горивни клетки. Останалите 50% от новите автомобили ще бъдат конвенционални хибриди, които се задвижват от бензинови двигатели, подпомагани от малки батерии.
Паритет в цените на е-колите и конвенционалните автомобили до 2024 г.
В момента т. нар. “new energy vehicles” — категория, която включва плъг-ин хибридите, автомобилите с горивни клетки и електромобили – съставляват 5% от пазара на нови автомобили в Китай. Това е по-висок процент от повечето пазари по света (с изключение на седем такива), като отправна точка е 2019 г. Но до 50% остават още 45%.
Другите 50% от продаваните автомобили ще бъдат обикновени хибриди. Китай планира плавно да елиминира нехибридните автомобили през следващите 15 години, като иска 75% от бензиновите автомобили да са хибридни до 2030 г., а пет години по-късно процентът да е 100. Китай планира също да спре производството на нехибридни бензинови модели до 2035 г.
Нов удар срещу плъг-ин хибридите: те са в пъти по-мръсни от официалните данни
Но трябва да се отбележи, че конвенционалните хибриди черпят мощност от бензинови (в повечето случаи) двигатели, т.е. не могат да се зареждат в мрежата и да изминават определена дистанция само на ток, както го правят плъг-ин хибридите. Да, хибридите намаляват разхода на гориво и вредните емисии, като намаляват един от основните начини за загуба на енергия – чрез спиране. Но въпреки това продължават да горят бензин за задвижването си. Тук напомняме, че Китай планира да стане СО2 неутрална държава през 2060 г.
Новите планове със сигурност ще повлияят на голяма част от чуждестранните играчи на китайския пазар. Един от тях вероятно ще е Toyota, който през септември обяви, че е прескочил границата от 1 млн. хибридни продажби в Китай. Honda Motor също би трябвало да се възползва, тъй като компанията има много големи амбиции в сферата на електрическата и хибридната моторизация на гамата си.
Трябва да се отбележи също, че Китай се подготвя за пълна независимост от чуждите играчи на пазара си. Плановете предвиждат изграждане на собствена верига за доставки до 2035 г., която няма да е зависима от други държави.
Ненормалните цифри зад върховния хипер автомобил Bugatti Bolide