Дизелите губят битката. Това е един от основните изводи в анализа на Jato Dynamics. Само за година търсенето на дизелови автомобили е спаднало с цели 8% до 36%. Това е с 19% по-малко търсене спрямо 2011 г., когато бе регистриран пик в търсенето на дизелови автомобили. Бензиновите модели, от друга страна, отчитат покачване на търсенето със 7%, което им дава 57% от пазара в Европа.
Електрическите автомобили набират сила. Те, заедно с хибридите, увеличават дела си от 4,8 на 6,1% през 2018 г. Преди 10 години електромобилите и хибридите имаха едва 0,5% от пазара на континента.
Най-популярният електрически модел е Nissan Leaf с продадени 38 700 бройки. Второто място е за Renault ZOE (38 100), следвани от Volkswagen Golf (21 100), BMW i3 (18 100.) и Tesla Model S (16 400).
Сред плъг-ин хибридите най-популярен е Mitsubishi Outlander (23 100), а сред обикновените хибриди - Toyota Yaris (129 000).
Volkswagen си остава основна движеща сила в Европа (и в света). През миналата година европейците са купили 1,75 млн. автомобила на марката, като дизеловите продажби са нараснали с 3%. Второто място се заема от Renault (малко под 1,1 млн.), а на трето остава Ford с резултат 1 014 190. В петицата влизат Peugeot и Opel/Vauxhall, а след тях се нареждат Mercedes-Benz, BMW и Skoda.
Най-продаваният модел е ясен, естествено Volkswagen Golf. Макар търсенето му да спадна с 8%, разликата му с втория е много голяма. През 2018 г. в Европа Golf е бил купен 445 000 пъти, а вторият Renault Clio – 336 000 (при ръст от 2%). Третото място е за Volkswagen Polo (299 000, +10%), следван от Ford Fiesta (270 000, +6%) и Nissan Qashqai.
Кросоувърите си остават любими в Европа. Делът им само за година е нараснал от 29,2 на 34,6% от общите продажби. Експертите изчисляват, че за периода 2014-2015 г. търсенето на кросоувъри и всъдеходи се е увеличил с 24%, за периода 2015-2016 г. с 21%, за 2016-2017 г. – с 20%. Явно скоро ръстът им няма да спре.
Лидерите през 2018 г. са Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Renault Captur, Peugeot 3008 и Dacia Duster.
Пазарът расте. През миналата година са продадени 15,6 млн. машини, което е най-добрият резултат от 2007 г. насам, когато бяха реализирани 16,02 млн. Вероятно тази година рекордът от 2007-а можеше да бъде подобрен, ако не беше резкият спад (-7,5%)през четвъртото тримесечие, когато в сила влезе новия стандарт за вредните емисии WLTP, който създаде проблеми на мнозина.
Jeep набира инерция в Европа. Това не е толкова важно и определящо, но със сигурност е любопитно. Именно американците са едни от най-големите печеливши през миналата година, тъй като отбелязаха ръст на продажбите от 56%, успявайки да достигнат до 1% пазарен дял в Европа.
Без майтап, българските пътища са сред най-безопасните в Европа
„Дизелгейт”? VW е продал двойно повече дизели в Германия
Може ли да се окаже, че потенциалът на електромобилите е надценен? Анализатори отговарят положително