К ръговите кръстовища са смятани за едни от най-ефикасните за контролиране на трафика и намаляване на инцидентите. Това е така на теория, но на практика, когато по тях се движат шофьори, които не знаят или не се съобразяват с правилата, резултатите могат и да са разочароващи.
Но има кръгово и турбо кръгово кръстовище. Именно второто започва да въвежда американският щат Калифорния, след като вече има едно такова във Флорида и то е показало доста добри резултати, съобщава CarScoops.
На снимка, турбо кръстовището изглежда дори още по-объркващо. То има вътрешни и външни ленти, като през по-голямата част те са разделени с бордюр и не могат да се пресичат.
Могат да бъдат с две или три ленти, като идеята е, че има само няколко места, на които те се пресичат, за да се влезе или излезе от кръговото. Вътре в него не може да има престроявания, а лентите по естествен път извеждат автомобилите извън кръговото.
Турбо кръстовищата са идея на Нидерландия още от 90-те, но не придобиват особено голяма популярност. Те са кръстени така заради спираловидния дизайн, като в сегашната си версия са подобрени с по-ясна и семпла маркировка и разделението на лентите с бордюри.
Турбо кръстовището „сортира“ шофьорите по ленти и ги извежда по максимално безопасен начин от кръговото. Дори и да е влязъл в грешната лента и да излезе на погрешния път, няма как да прескочи разграничителите и да направи инцидент. Вместо това просто ще трябва да се върне.
Калифорния е избрала рискова точка за първото си турбо кръгово, която досега е имала над двойно повече катастрофи спрямо средното за щата. Очакванията на власите са за драстично понижаване на инцидентите, както се е случило в Джаксънвил, Флорида.
Там през 2022 г. е пуснато такова кръстовище, което е заменило традиционно със светофари. Резултатът е, че инцидентите с ранени са паднали със 76%. Ако подобно подобрение бъде постигнато и в Калифорния, щатът вече планира по-бързото изграждане на още такива кръгови.